Followers

Wednesday, September 30, 2009

Karangan Contoh Percubaan SPM: Amalan Rumah Terbuka






Pelbagai kaum sedang menikmati hidangan ketika menghadiri rumah terbuka.



Karangan Bahagian A:

Marcapada kini penduduk Malaysia telah sekian lama mengetahui amalan rumah terbuka dalam kalangan masyarakat sering dilakukan terutama sekali pada musim-musim perayaan. Rumah terbuka sering diadakan kerana Malaysia merupakan negara yang mempunyai masyarakat yang berbilang kaum, atau lebih dikenali masyarakat majmuk.

Amalan rumah terbuka sering diadakan kerana pelbagai perayaan yang wujud di Malaysia. Contohnya, Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina dan Deepavali. Dengan kepelbagaian kaum yang terdapat di Malaysia, hal ini dapat mengeratkan ikatan yang sedia terjalin. Selain itu, dengan slogan Perdana Menteri kita, "Satu Malaysia" hal ini amat sinonim sekali untuk menyatupadukan dan mengukuhkan perpaduan rakyat negara ini.

Selain itu, amalan rumah terbuka dapat menyuburkan dan mengeratkan hubungan silaturahim dengan jiran tetangga. Kesibukan bekerja adakalanya kita tidak mengenali jiran tetangga, maka inilah ruang dan peluangnya kita mengenali mereka. Di samping itu amalan tolong-menolong,dan bergotong-royong dapat disuburkan. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing. Hal ini sangat perlu, kerana bak kata pepatah, bersatu teguh bercerai kita roboh.

Selain itu,dengan adanya rumah terbuka, kita dapat melihat dan merasai kepalbagaian aneka masakan yang disajikan kepada tetamu. Kita juga dapat melihat keunikkan adat dan tradisi yang diamalkan oleh sesuatu kaum. Adat dan budaya ini masih dipertahankan dan menjadi pegangan dan amalan kepada setiap kaum di negara kita. Bagi mereka, biar mati anak, jangan mati adat.Kepelbagaian adat dan budaya serta amalan pelbagai kaum di negara kita menjadi satu daya tarikan kepada masyarakat luar, khususnya para pelancong.

Pada pendapat saya, amalan rumah terbuka banyak memberikan kebaikan kepada masyarakat kita. Oleh itu amalan rumah tebuka ini haruslah disuburkan dalam kalangan masyarakat. Hal ini perlu supaya amalan yang baik ini tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas.

Dipetik dengan pengubahsuaian daripada karangan,

Norwahyuni binti Mohd Yusuf
Tingkatan 5 IK 1
Sek. Men. Keb. Seri Indah.

Markah: 26/30 - Cemerlang bawah.

27 comments:

  1. terima kasih...karangan u ni telah selamatkan saya...

    ReplyDelete
  2. thx for sharing such an useful contoh karangan!

    ReplyDelete
  3. tnx 4 sharing..ia dpat mmbntu sya..

    ReplyDelete
  4. Thanks for the karangan.Good..

    ReplyDelete
  5. Thanks ! u save my essay , haha idea dtg mencurah-2 !

    ReplyDelete
  6. karanagan itu tak selamatkan saya...waaaaaaaa

    ReplyDelete
  7. wow,..exam sya jwb soalan tjk ni,..yes smua isi sya ada,..serupa mcm isi dlm karangan,..thanks,..

    ReplyDelete
  8. thanx dear 4 sharing your essay..

    ReplyDelete
  9. terimas bnyk!!!

    ReplyDelete
  10. salam,,sya nak tanya sikit,saya kene buat forum lisan berkenaan kebaikan dan kesan rumah terbuka.masalahnya sampai sekarang,saya sudah dapat kebaikannya....mana saya nak cari kesan yer...boleh anda terangkan perbezaan kesan dan kebaikan kerana saya rasa kesan dan kebaikan adalah benda yang sama....

    ReplyDelete
  11. tebuka last paragraph thank you for your essay

    ReplyDelete
  12. thx.....boleh lah copy paste x pyh letih2 pikir

    ReplyDelete
  13. terima kasih bebanyak. Semoga Allah membalas jasa baik anda post ni :) sangat membantu sy . sy tengah buat esei psl Majlis rumah terbuka ni :) InsyaAllah Bm SPM 2013 tahun ni dpt A . Amin.. Doakan :)

    ReplyDelete
  14. terima kasih banyak !!!!!!!

    ReplyDelete
  15. karangan yang biadap

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Thanks a lot untuk karangan ni...saye lost sngt...dngn homework bertimbun...pastu kena wat karangan plk...naseb baek hati terdetik nk bkk intenet.....

    ReplyDelete
  18. Thanks a lot untuk karangan ni...saye lost sngt...dngn homework bertimbun...pastu kena wat karangan plk...naseb baek hati terdetik nk bkk intenet.....

    ReplyDelete
  19. Nice thank you for u and you writing

    ReplyDelete
  20. thank kayu dari budak irshad

    ReplyDelete
  21. Oi kalau owner blogger masih aktif sila reply komen saya ini :)

    ReplyDelete