Followers

Thursday, October 1, 2009

Karangan Contoh: Semangat Patriotik

BAHAGIAN B: Soalan 4 (Percubaan SPM)

Pada zaman atom ini, sifat mementingkan kebendaan dan diri sendiri telah biasa diamalkan dalam kalangan masyarakat. Tidak kurang sikap seperti enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing terutama di kawasan bandar. Generasi muda kini pula kurang bersikap patriotik. Budaya barat diagung-agungkan manakala nilai cinta akan tanah air sendiri diketepikan. Semangat patriotik memang harus diamalkan dalam jiwa rakyat negara ini semenjak mereka kanak-kanak lagi.

Melentur buluh biarlah dari rebungnya. Kanak-kanak harus didedahkan kepada nilai cinta akan negara dan sifat-sifat patriotik. Mereka perlu disedarkan bahawa kepentingan semangat patriotisme. Ibu bapa harus mendidik mereka tentang sejarah kemerdekaan negara dan kepahlawanan tokoh-tokoh terkenal yang berjuang demi tanah air. Kanak-kanak akan ingat pada pengajaran dan ikut kata ibu bapa. Sikap yang diamalkan semasa kecil biasanya akan kekal hingga dewasa. Semangat patrotik yang disemaikan dalam jiwa bakal pemimpin negara turut akan diingati dan dipraktikkan oleh mereka pada masa hadapan.

Bapa borek anak rintik. Ibu bapa wajar menjadi teladan kepada kanak-kanak. Mereka harus menerapkan semangat patriotik dalam kehidupan. Kanak-kanak yang cepat belajar daripada ibu bapa akan mengikut jejak mereka dengan mengamalkan semangat patriotik . Secara tidak langsung, perbuatan membelot negara akan dikeji dan lahirlah keinginan rakyat untuk memberi sumbangan untuk kepada negara. Dengan semangat itu, negara kita dapat membangun dengan pesat dan menjadi negara maju.

Selain itu, pengaruh guru turut beperanan penting dalam usaha menyemai semangat patriotik dalam jiwa rakyat negara ini semenjak kanak-kanak. guru-guru yang mengajar di sekolah patut menekankan unsur-unsur patriotik terutamanya dalam mata pelajaran Sejarah dan Pendidikan Moral. Mereka perlu mendorong kanak-kanak lahir perasaan bangga dan syukur terhadap negara serta cinta akan negara. Mereka perlu mendedahkan amalan yang mengandungi unsur patriotisme kepada kanak-kanak. Maka wujud patriotisme dalam pembentukan sahsiah insan-insan mulia.

Pihak berkuasa juga boleh mengambil beberapa langkah untuk memupuk semangat patriotik dalam kalangan kanak-kanak. Pelbagai pertandingan boleh dianjurkan sempena bulan penghayatan merdeka. Misalnya, pertandingan menulis esei berkaitan dengan tokoh yang mempertahankan negara, pertandingan kolaj dengan topik merdeka atau sejarah, pertandingan kolaj dengan bertemakan topik merdeka atau sejarah, pertandingan melukis dengan bertemakan "negaraku" dan lain-lain lagi. Secara tidak langsung semangat patriotik dapat disemaikan dalam jiwa kanak-kanak semasa mereka mengambil bahagian dalam pertandingan yang diadakan.

Jika semangat patriotik tidak disemaikan dalam jiwa rakyat negara ini semenjak mereka kanak-kanak, kemungkinan mereka akan kurang perhatian terhadap isu-isu negara dan tidak mempunyai sifat-sifat patriotik. Mereka akan mengagung-agungkan budaya luar negara serta kurang kesedaran untuk mempertahankan maruah negara. Sebaliknya, mereka akan terpikat oleh dunia di luar dan meninggalkan tanah air demi kepentingan negara sendiri dan tidak mahu melakukan perbuatan tidak setia kepada negara seperti mambakar bendera negara.

Kesimpulannya, semangat patriotik mesti disemaikan dalam jiwa rakyat negara ini semenjak mereka kanak-kanak. Demikianlah perbuatan derhaka dapat dicegahkan dan kukuh semangat patriotik dalam kalangan masyarakat. Maka wawasan 2020 dapat dicapai dan Malaysia akan menjadi negara gemilang. Rasa bangga sebagai warganegara Malaysia semasa Jalur Gemilang dikibarkan.

Karangan dipetik dengan pengubahsuaian daripada,

Hew En Yi
Tingkatan 5IK1 (2009)
Sek. Men. Keb. Seri Indah

Markah 83% Cemerlang Bawah

37 comments:

  1. the best essay ever.........

    ReplyDelete
  2. i like...
    good...
    easy...
    thanks for the info...

    ReplyDelete
  3. tengs coz diz essay give inspiration for me .

    ReplyDelete
  4. tengs 4 da info..
    ^^

    ReplyDelete
  5. THANKS THAT'S VERY TOUCHING ESSAY I AM EVER READ..I STILL LOOK FORWARD ON IT..HOPE IT CAN BE GUIDE FOR MY FINAL EXAM BAHASA MELAYU THIS MONTH 2010..KEEP UP

    ReplyDelete
  6. good essay. keep it up and well done

    ReplyDelete
  7. Cadangan yang nampak gah tetapi adakah praktikal untuk dilaksanakan? http://weixiang-iam.blogspot.com/2011/02/bahasa-melayu-dan-patriotisme.html

    ReplyDelete
  8. x de ke krgn jnis fakta tjuk semangat malaysia boleh utk pidato

    ReplyDelete
  9. good essay...
    senang nak wat nie...

    ReplyDelete
  10. good! i like this!

    ReplyDelete
  11. i will copy and paste............!!!

    ReplyDelete
  12. thanks for the essay it heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeellllllllllllllllllllllllllllllllllllped a lot...........................!!!!

    ReplyDelete
  13. woo tis essay was good . time to copy it

    ReplyDelete
  14. awesome...tapi lebih bagus jika tambah peribahasa.. :D

    ReplyDelete
  15. SAYA DAPAT BEAJAR PELBAGAI JENIS KARANGA UNK EXAM .LAMAN WEB INI SANGAT BAIK UNTUK BELAJAR

    ReplyDelete
  16. super...........

    ReplyDelete
  17. thanks 4 d essay............

    ReplyDelete
  18. karangan yang mantap ,bole buat contoh ni ,can i ??

    ReplyDelete
  19. Thanks..this essay helps me a lot..

    ReplyDelete
  20. this is amazing

    ReplyDelete
  21. thanks.... bnyk manfaat saya dpt

    ReplyDelete
  22. THANKS... HOPE THIS HELPS ME OUT IN PMR...

    ReplyDelete
  23. gkjbbhjfytf ,hikubugubjvgci8ukbm mh9lmmkjb m uig bn ,.hkhkjkikjkjtyduihjo-p;oiknioilt hjg7gm bnioiubknbttyet76gujbmbmb,kblnk 0l.mkj, m kd5ryp[,/ hkugkn,biubkn.]ngutubm0kjh8oiukhujhb m 9oj,uyyyr98hkljdb xisihknljjtjoojonlk o;h80690omlnsk. kjg98gh.n ./g;
    shg8y.knliiugog.
    \4hm k..lhgp.m/hynellyuk.pokopnk;
    f';mb.m.noj.m
    /;lmmp .mln fmbn;,m,m .;ln,jvk mlkn. .
    nkkn .nkh jo ,jkl'
    b,/
    m.glkm b

    ReplyDelete