Followers

Sunday, April 25, 2010

Surat Seorang Ibu

Kisah seterusnya,




"Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)".' (Luqman,31:14)

Khusus untuk para pelajar P. Moral - 1 Ibnu Bathutah (1IB)

8 comments:

  1. Cerita ini mengisah tentang seorang ibu bersusah payah membesarkan dua anaknya. Apabila anaknya telah besar dan ada kejayaan sendiri, mereka tidak mempeduli dan menjenguk ibu mereka. Sehinggalah ibu mereka meninggal dunia. Ibu bapa yang membesarkan kita, kita patut mengenang budi mereka dan membalas budi mereka apabila besar nanti.

    ReplyDelete
  2. Kita mesti menghargai jasa ibu dan bapa kita kerana mereka telah banyak berkorban untuk mendidik kita dari kecik lagi. Oleh itu kita harus menghormati, bercakap dengan sopan dan menolong ibu dan bapa kita.(Saya hampir nangis.)
    Daripada: Thava AJ

    ReplyDelete
  3. Ibubapa kita banyak berkorban untuk mendidik kita. Oleh itu, kita patut menghormati ibubapa kita. Kita hendaklah mengenang jasa ibubapa dan membalas jasa mereka kerana mereka membesarkan kita.

    ReplyDelete
  4. Ibubapa kita telah membesar dan mendidik kita. Oleh itu, kita harus mengenang jasa dan membales budi mereka. Apabila besar nanti, kita juga patut menjenguk ibubapa kita walaupun kita sangat sibuk.

    ReplyDelete
  5. Masa lalu dan tidak akan menunggu kita. Kita mesti mengekalkan tradisi kekeluargaan dengan sentiasa balik ke kampung untuk bersatu bersama ibu bapa tidak kira sesibuk bagaimanapun. Saya berasa simpati kepada ibu yang menunggu-nunggu kepulangan kedua-dua adik beradik itu.

    ReplyDelete
  6. Pelajaran yang saya dapati ialah menghargai jasa ibubapa, kerana ibubapa berkorban untuk mendidik dan menyayangi kami.

    ReplyDelete
  7. Saya sangat terharu,saya akan lebih taat kepada ibu saya!

    ReplyDelete
  8. Kita mesti lebih menyayangi dan menghargai ibu kita dan membalas budi ibu apabila kita menjadi orang dewasa ....

    ReplyDelete