Followers

Sunday, January 31, 2010

GURINDAM

Selamat sejahtera anak-anak murid cikgu tersayang...
Minggu ini untuk KOMSAS cikgu akan ajar tentang gurndam. Dengar dan lihat dulu video gurindam di bawah supaya ada pengetahuan asas tentang gurindam. Selamat menonton!

VIDEO: GURINDAM JIWA

video

JANUARI: kenali pribadi berdasarkan tarikh lahir.

Harus diingat penelitian ini hanya sekadar mencari perkaitan antara tarikh lahir dan personaliti. ia tiada perkaitan dengan sebarang bentuk ramalan, telah dirujuk kepada ulama dan mengesahkan bahawa pendekatan ini tidak bertentangan dengan syarak- Dato' Dr. Hj. Mohd Fadzilah Kamsah. Pakar Motivasi

Anda yang lahir pada bulan ini, adakah anda memiliki sifat-sifat berikut?... hehehe...
  • Seorang yang bercita-cita tinggi dan serius.
  • suka mendidik dan dididik
  • kekadang mudah melihat kelemahan orang lain.
  • Rajin dan setiap yang dibuat perlu nampak keuntungan atau faedah.
  • Suka kemas, smart dn teratur.
  • Sensitif
  • fikiran mendalam
  • Agak pemalu.
  • Daya tumpuan yang sangat tinggi
  • Mudah mendisiplinkan diri sendiri.
  • Badannya sihat tetapi mudah diserang selesema.
  • Bersikap romentik tetpi tidak pandai mempamerkannya
  • Sangat penyayang kepada kanak-kanak
  • suka duduk di rumah.
  • Amat setia dalam semua hal.
  • perlu belajar kemahiran sosial
  • Perasaan cemburu yang sngat tinggi!

Semoga berguna untuk Koreksi diri.

Bertemu pula untuk bulan FEBRUARI

Petikan daripada, ANIS JAN 2010




Saturday, January 30, 2010

Keajaiban Doa

Salam alayik..
Alhamdulillah seperti dijanjikan, ana dapat jua coretkan sesuatu di laman ini tentang buku terbaru yang baru sahaja habis ana baca.... Huhu memang menakjubkan! Kekuatan doa. Sebagai hamba Allah yang pasrah, keajiban doa memang tidak ada tepinya. Tidak kering air mata membaca buku ini. Takjub dengan kepasrahan penulisnya.... mempukah ana?
Tajuk : Di Dunia Ada Syurga
Pengarang : Asma Nadia
Penerbit : PTS Millennia Sdn BhdI
Mukasurat : 152 halaman
Tarikh Terbit: 12 October 2009

Buku ini mengisahkan liku-liku kehidupan yang perlu dilalui oleh seorang insan bernama wanita. Setiap cubaan dan dugaan yang datang, diharungi penuh sabar dan disusuli dengan tahajud serta doa pengharapan supaya insan lemah ini mampu menempuhnya, di samping tidak lupa kepada Allah yang maha mengasihani pada setiap hambanya.

Dengan kisah-kisah yang dipaparkan yakinlah kita dengan keajiban doa, mengadulah kepada Allah atas segala yang berlaku kepada kita,

Allah ada berfirman "Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, (jawablah) yang Aku adalah dekat. Aku mengbulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia memohon kepadaku, hendaklah dia memenuhi segala perintahku, supaya mereka sentiasa berada dalam kebenaran" Surah al-Baqarah, ayat 186.
Berdoalah kepadanya dengan khusyuk dan pasrah, InsyaAllah Dia memakbulkannya kerana Allah maha pengasih dan penyayang kepada hambaNya.
MasyaAllah.

Thursday, January 28, 2010

Kelebihan Ilmu Berbanding Harta

Tajuk : Ali Bin Abi Talib
Pengarang : Abdul Latip B Talib
Penerbit : PTS Litera Sdn Bhd
ISBN : 978-983-3892-30-3
Mukasurat : 328 Halaman
Kisah Khalifah Islam keempat sejak kecil hingga kewafatan beliau

Membaca buku ini rasa tidak mahu berhenti sebelum selesai membacanya, kezuhudan Saidina Ali memang tidak boleh dinafikan lagi... Terlalu banyak keistimewan Saidina Ali untuk diketengahkan. Hal ini hanya dapat dihayati sekiranya kita membaca buku ini. Satu perkara yang ingin ana ketengahkan dan kongsikan di sini ialah tentang "kelebihan Ilmu Berbanding Harta". Hal ini amat bertepatan kerana pada minggu ini ana memang sedang mengajar anak-anak murid tingkatan 5 tentang syair "Kelebihan Ilmu". Apa yang ana sentuh di sini juga telah ana sentuh dalam P&P ana sebagai tambahan dan membuka minda mereka..

Sebelum itu, Rasulullah pernah bersabda, "Rasulullah adalah kota ilmu dan Ali adalah pintunya".
Dalam satu majlis ilmu datang 10 orang lelaki hendak menguji kehebatan ilmu saidina Ali. Lalu lelaki pertama bertanya, manakah lebih baik ilmu atau harta dan apakah dalilnya? Ali dengan tegas menjawab "Sudah tentu ilmu lebih baik daripada harta".
Lelaki pertama hinggalah yang kesepuluh bertanyakan soalan yang sama kepada Ali. Namun kebijaksanaan Ali beliau telah menjawab kesepuluh soalan lelaki tersebut dengan jawapan yang sama tetapi dalil yang berbeza.
dalil-dalil tersebut diringkaskan seperti berikut.

1. Ilmu itu warisan para nabi dan rasul, manakala harta warisan Qarun, Firaun dan Syaddad dan lain-lain.
2. Ilmu itu menjaga kamu tetapi harta itu kamu yang menjaganya.
3. Orang yang menpunyai banyak harta mempunyai ramai musuh, sebaliknya orang yang banyak ilmu mendapat ramai kawan.
4. harta itu apabila dibelanjakan akan berkurang tetapi ilmu jika diamalkan semakin bertambah.
5. Orang yang banyak harta biasanya kedekut dan tidak dihormati sebaliknya orang yang banyak ilmu pemurah dan dihormati.
6. Pemilik harta akan dihisab pada hari kiamat. Ilmu pula akan memberi syafaat kepadanya pada hari kiamat.
7. Harta mejadikan pemiliknya keras hati, tetapi ilmu menjadikan pemiliknya terang hati.
8. Harta semakin lama disimpan semakin usang tetapi ilmu tidak usang dan tidak lapuk.
9. pemilik harta akan berkata harta itu milik mereka. Pemilik ilmu akan berkata ilmu itu milik Allah.

Akhirnya sepuluh lelaki yang hendak menduga Ali beredar. Orang ramai berasa kagum kerana Saidina Ali dapat menjawab banyak jawapan hanya dengan satu soalan. "Sekiranya 100 orang yang bertanya sau soalan yang sama aku boleh memberi 100 jawapan yang berbeza", kata Khalifah Ali bin Abi Talib

Terima kasih cikgu Linda kerana meminjamkan buku ini kepada Ana... Alhamdulillah ana sekarang sedang membaca sebuah lagi buku yang sangat menarik,, yang dipinjamkaan oleh seorang lagi rakan yang lain... InsyaAllah jika berkesempatan ana akan kongsikan di sini nanti. Wassalam

Sunday, January 24, 2010

Kita Layak Diuji?

Salam. Slamat hari jadi buat umi tersayang! Slamat menghadapi umur baru ini. InsyaAllah umi sentiasa dilindungi Allah s.w.t. Dan hari ke hari sentiasa dilimpahi kurnia-Nya, insyaAllah.

Ha… di sini… nak berceloteh sedikit… buku Bercinta Sampai ke Syurga karangan Hasrizal Abdul Jamil. Buku ini sangat 'special' bagi ana, ada sejarahnya! Banyak kisah di sebaliknya! Buku itu kini dah jadi milik ana, merupakan hadiah daripada umi untuk hari lahir ana dan hadiah ana untuk hari lahir umi.... Kebetulan!...

Ada satu topik yang amat ana tertarik. ‘Kamu Sentiasa Layak Diuji’. Dalam topik ini, penulis banyak berbicara dengan merujukan kepada sebuah novel tulisan Habiburrahman ‘Ayat-ayat Cinta’. Tertimbulnya persoalan; mengapakah watak utamanya, Fahri, yang terkenal dengan kekuatan agamnya, dengan kehidupannya di kelilingi nilai-nilai agama, diuji dengan ujian-ujian yang begitu berat? Dituduh merogol seorang gadis. Sekiranya dia seseorang yang baik akhlaknya, kuat agamnya, mengapakah dia mendapat ujian Allah sehingga menyebabkan maruah dan hidupnya tercela dengan tuduhan yang sebegitu?


Mungkin kita sentiasa menjaga diri kita, terpancar keimanan kita, dengan diri kita yang kuat berqiamullail, bertahajud, berpuasa sunat, menjaga pergaulan dan segala-galanya. Kita boleh mendakwa bahawa kita telah melakukan bermacam-macam perkara, kita mengharapkan diri kita sentiasa bawah pertolongan Allah, agar kehidupan kita sentiasa lancar bagai air yang mengalir. Tetapi, apabila kita dipertemukan dengan ujian demi ujian yang tersangat mencabar, apakah perasaan kita? Sehingga kita bertanya, apakah salah yang telah kita buat sehingga 'layak' menerima ujian sebegini hebat? Kita berpegang, yang baik dibalas baik. Tapi sedarkah kita bahawa tidak dikatakan beriman seseorang muslim itu sehingga dia menerima ujian daripada Allah. Semakin tinggi iman seseorang maka semakin besar pula ujian Allah untuknya.

Hasrizal menutup bicaranya dengan beberapa ayat yang amat menusuk sanubari.

Hamba sentiasa sedar dirinya dimiliki dan tidak memiliki
Hamba sentiasa sedar dirinya layak diuji.
Hamba sentiasa sedar bahawa lahirnya hanya untuk Allah.

wasalam.

Doa Hari Lahir




Segala puji bagi Allah Tuhan Seru Sekelian Alam, Selawat dan Salam Untuk Nabi Muhammad saw, Ahli Keluarganya dan Sahabat-sahabatnya.

Terima kasih ya Allah untuk usia yang telah Engkau berikan. Terima kasih juga untuk setiap rezeki yang Engkau kurniakan. Terima kasih juga untuk setiap cobaan yang Engkau turunan. Terima kasih untuk bakat dan ilham yang Engkau anugerahkan. Terima kasih kerana keluarga bahagia yang Engkau amanahkan. Sesungguhnya terlalu banyak yang telah Engkau berikan kepadaku…. Tetapi terlalu sedikit pengabdianku terhadap-Mu

Engkau tetap menerima walaupun terkadang aku alpa, aku lupa. Aku silap dan khilaf menafsir makna setiap kurniaan dan dugaan. Namun begitu besarnya kasih-Mu….Engkau tetap melindungiku walaupun terkadang aku kalut merunggut ketika saat-saat lemahku datang. Aku tak pernah menafikan hak-Mu sebagai Khaliq walaupun terkadang terbuai dengan kesedihan yang amat perit.

Ampunkan aku ya Allah apabila aku merintih nasibku di hadapan-Mu, kepada siapa lagi harus aku mengadu? Aku tidak pernah menyesali kewujudanku ini ya Allah… namun aku hanya hamba-Mu yang dhaif dan lemah. Adakalanya aku kurang kesabaran. Ada masanya aku goyah keimanan. Ada masanya aku terikut bisikan syaitan. Namun dengan limpah kasih sayang-Mu, Engkau menarikku kembali jauh daripada kesesatan.

Dalam usia bagini….. aku ingin lebih dekat pada-Mu ya Rahman. Dalam usia yang makin jauh ini…. Aku ingin lebih merindui-Mu ya Rahiim. Dalam usia meniti senja ini aku ingin selaku mengabdikan diri sekudusnya terhadap-Mu. Dalam usia ubanan ini yang aku inginkan hanyalah ketenagan, kekusyukan beribadah, segala kesederhanaan dan kerendahan hati tanpa berhenti menghulur kasih kepada yang sudi.

Ya Muhaimin…Pimpinanlah tangan hamba-Mu ini.. pimpinanlah hati hamba-Mu ini akan sentiasa berpijak ke atas jalan kebenaran.

Ya Al Quddus… sebagai hamba-Mu yang hina dina, aku takkan mungkin mencapai sempurna, tapi kasihanilah aku… bimbinglah aku sentiasa agar aku mampu meniti Titian Silatulmustakim-Mu dengan tenang dan mudah tanpa cela.

Ya Al Hakim…berilah aku kekuatan dan semangat serta ilham agar aku mampu terus membimbing anak-anak muridku yang sangat dahagiakan ilmu. Berikanlah aku keikhlasan yang jitu agar dapat aku mencurahkan ilmu yang engkau kurniakan kepada anak-anak didikku supaya lahir generasi masa depan yang terus mendokong perintah-Mu… Berilah aku kesabaran dalam menangani karenah generasi muda yang sangat mencabar keimanan dan kesabaranku… hulurkanlah aku kebijaksanaan agar aku mampu memacu kalam keinsanan hingga tiba masanya Engkau menjemputku pergi.

Ya Allah…Sesungguhnya kematian itu benar…. Alam kubur itu benar…..Hari Pembalasan itu juga benar….Hari ini, semakin hampir aku kepada Alam Kematian…. Semakin dekat aku dengan Alam Kubur… semakin takut aku terhadap Hari Pembalasan… izinkan aku dalam usia yang semakin sedikit ini aku mengaut sebanyaknya himpunan pahala, untuk ku jadikan bekalan kehidupan yang tiada penghujungnya nanti. Aku ingin menjadi anak, ibu, isteri dan muaalim yang solehah..

Terima kasih ya Allah atas segala takdir yang telah Engkau tentukan untukku… Engkaulah Yang Maha Besar… Allahu Akbar!.. peliharalah aku yang lemah ini agar terus berpegang teguh pada tali-Mu…

Terimalah pemohonan hamba-Mu yang sedang bermusafir di bumi-Mu ini Ya Al Mudzill.
Amin Ya Rabbil-Alamin.

Ummi!

click picture to enlarge.

Tuesday, January 19, 2010

TEORI EVOLUSI CINTA

Buat renungan anak-anak umi tercinta,

“Korang ni asyik bergayut telefon sampai jauh-jauh malam, tak fikir ke yang benda ni salah?” tanya Siti kepada rakan sebiliknya.
“Kami bincang bab persatuanlah. Jangan buruk sangka. Ini benda basic dalam agama. Takkan itu pun nko tak tahu?” balas Nur.
Keras bunyinya.
Terganggu dengan teguran Siti itu barangkali.
“Alaaa, kita orang study je. Bukan ada buat apa pun. Come on la wei!” Zul berasap telinga. Bengang ditegur Farhan.
“Kalau tak boleh macam ni, habis yang orang kat Mekah tu bercampur aduk keliling Kaabah, nko ingat masa tu orang tak ada nafsu ke? Kenapa di situ boleh, tapi kat sini banyak pula songel kau?” bentak Bob yang amat berbulu mendengar tazkirah Halim.
Manusia bijak membuat justifikasi. Pemikiran kreatif seorang manusia, bijak sekali mencari ruang-ruang di celah hukum untuk mengharuskan perlakuan mereka.
Seperti gelagat Bani Israel yang diharamkan bekerja menangkap ikan pada hari Sabtu. Tujuannya ialah supaya hari itu didedikasikan sepenuhnya kepada ibadah khusus mereka kepada Allah.
Namun kaum yang bijak ini, pantas bermain helah.

Kreativiti minda mereka digunakan untuk memasang perangkap dan jaring supaya ikan-ikan itu tersangkut dengan sendiri tanpa mereka sendiri melakukannya dengan tangan. Justeru bolehlah dihujahkan dengan bijak kepada Allah bahawa mereka tidak menangkap ikan, sebaliknya ikan itu yang tertangkap sendiri, dan halal benarlah perbuatan itu bagi mereka.
“Salah ikan, bukan salah kami!” barangkali begitulah helah mereka.
Firman Allah Subhanahu wa Ta’aala:


“”Dan tanyakanlah kepada mereka (wahai Muhammad) mengenai (penduduk) bandar yang letaknya di tepi laut, semasa mereka melanggar larangan pada hari Sabtu, ketika datang kepada mereka pada hari Sabtu itu ikan-ikan (yang menjadi cubaan kepada) mereka, yang kelihatan timbul di muka air; sedang pada hari-hari lain, ikan-ikan itu tidak pula datang kepada mereka. Demikianlah Kami menguji mereka (dengan cubaan itu) kerana mereka sentiasa berlaku fasik lagi durhaka” [al-A'araaf 7: 163]
Mereka membelok hujah ke sana sini untuk menyedapkan hati sendiri. Apabila akal fikiran yang dikurniakan Allah digunakan untuk menipu Allah, turunlah darjat manusia kepada kerendahan yang hina. Akal dikurniakan Allah kepada manusia agar dengan akal itu manusia tunduk mentaati-Nya, bukan berputar belit mencipta alasan menipu Dia. Akal yang digunakan untuk menipu Tuhan, adalah sebuah kehinaan terhadap kejadian manusia.
“Asfala saafileen,” kata al-Quran.
Justeru mereka beralih kejadian, dihukum Allah menjadi makhluk yang lebih sepadan dengan kerendahan itu:

“Dan sesungguhnya kamu telah mengetahui (bagaimana buruknya akibat) orang-orang di antara kamu yang melanggar (larangan) pada hari Sabtu, lalu Kami berfirman kepada mereka: “Jadilah kamu kera yang hina!” [al-Baqarah 2: 65]

Inilah TEORI EVOLUSI CINTA.
Bermula dengan sebaik-baik kejadian, mereka bermain cinta murahan beralaskan akal dan hujah-hujahnya. Dengan cinta sehina itu, manusia beransur-ansur turun sifat kemanusiaannya. Hilang malu yang menjadi benteng iman. Akhirnya menjadi kera.
Kera itulah barangkali yang terkinjal-kinjal dilamun cinta monyet terkena sumpahan Allah ke atas kaum yang mensesiakan akal kurniaan Tuhan untuk menipu Tuhan.

BATAS PERGAULAN

Lupakah kita kepada sebab musabab mengapa Allah Subhanahu wa Ta’aala mengajar agar dalam pergaulan ini biar ada batasan? Ayuh kita pulang sejenak kepada firman-Nya:

“Dan apabila kamu meminta sesuatu yang harus diminta dari mereka maka mintalah kepada mereka dari sebalik hijab. Cara yang demikian lebih suci bagi hati kamu dan hati mereka” [al-Ahzaab 33: 53]
Kalimah mataa’an itu mencakupi urusan-urusan persatuan, pembelajaran, mesyuarat, hal ehwal pejabat dan segala muamalat seharian kita. Allah Subhanahu wa Ta’aala memerintahkan kepada lelaki dan perempuan, tatkala berurusan dengan hal ehwal seperti ini, laksanakanlah ia dengan perantaraan HIJAB.

Hijab itu tafsirannya luas.
Sama ada hijab itu merujuk kepada pengertian asalnya yang bererti tabir penutup, atau kepada konsep yang lebih luas mengenainya, hijab itu membawa pengertian batas-batas yang menghadkan pergaulan kita. Hijab yang membataskan tingkah laku, hijab yang membataskan pandangan dan pengamatan, hijab yang membataskan pendengaran, bahawa di antara lelaki dan perempuan itu, kehendak-kehendak Allah menjadi pagar antara keduanya.

Apakah tujuannya semua itu?
Inilah yang gagal difahami oleh kaum yang bijak pandai ini. Mereka berdolak dalih tentang alasan-alasan sosial serta maslahah awam, serta tidak segan silu mencari pula hujah-hujah yang berkonotasi agama untuk menolak keperluan batas-batas ini.
“Nko tak baca ke apa yang dia hantar dalam sms ini? Dia hantar hadith, ko tahu tak? Bukannya lirik lagu Anuar Zain!” tegas seorang ‘ukhti’.
Beliau sedang ‘mencanak naik iman’ selepas menerima sms pada jam 5 pagi tentang fadhilat Qiyamullail dari jejaka seperjuangannya. Namun akhirnya segala itu hanyalah sebuah kedunguan. Berlakon bijak bermain-main dengan Tuhan.
Sedangkan Allah Subhanahu wa Ta’aala memerintahkan kita menjaga batas ini, adalah untuk mengawal sesuatu yang manusia lemah terhadapnya.
Iaitulah soal HATI!
“Cara yang demikian lebih suci bagi hati kamu dan hati mereka”
Ya, siapakah yang lebih kenal akan soal hati selain Dia?
Dia yang menggelarkan hati kita sebagai QALB, iaitu sesuatu yang berbolak balik terlentang terlangkup dengan begitu mudah di sepanjang perjalanan hidup ini. Sesungguhnya dengan segala unsur bijak yang ada di minda, kita terlupa bahawa Allah mahu menyelamatkan kesucian HATI, yang tidak mampu ditanggung logik. Akal kita dengan ilmu di puncak menara gading mana sekali pun, tidaklah kuat untuk mengawal hati. Akal itu menteri, rajanya adalah hati. Sering sahaja raja yang berkuasa itu berpaling tadah dari akal kepada NAFSU.
Mulut kalian tidak menyebut.
Tetapi Allah mendengar debar rasa di sebalik pergaulan itu.
Tubuh kamu tidak menampakkan calar.
Tetapi Allah melihat kesan-kesan luka panahan Iblis yang menembus daging dan tulang temulang jati dirimu.
Jika soal halal dan haram itu terlalu banyak liku-likunya, pertimbangkanlah soal kesucian hatimu.

Wahai anak-anak muda yang kemaruk cinta, sama ada cinta itu versi YOU and I atau versi ANA wa ANTI, bertaqwalah kalian kepada Allah. Jangan nanti disumpah Allah cinta itu menjadi cinta kera, kaum yang dihina Allah kerana terlalu bijak cuba melicik Dia.

Kamu BIJAK SINI, tetapi Allah itu BIJAK SANA. Maha Bijaksana!
Allah memerintahkan kamu bercinta secara MANUSIA berpaksikan TAQWA, namun sengaja segelintir kamu mengundang sumpahan cinta KERA berbungakan DOSA.

Tersungkurlah kamu penuh kehinaan di lembah teori evolusi cinta.


diambil dari website: ABU SAIF @ http://www.saifulislam.com/

Tuesday, January 12, 2010

ANALISIS TEMA SOALAN RUMUSAN 2001- 2009


  • SPM - SKOP SOALAN
    NOV 2001 Tanggungjawab penulis
    JUN 2002 Peranan Industri Kecil dan Sederhana dalam pembangunan ekonomi negara
    NOV 2002 Langkah-langkah untuk meningkatkan penggunaan teknologi maklumat dalam kalangan kakitangan kerajaan
    JUN 2003 Langkah-langkah untuk meningkatkan kesedaran moral masyarakat.
    NOV 2003 Kepentingan pelabelan makanan
    JUN 2004 Masalah yang dihadapi oleh sektor perubatan awam di Malaysia.
    NOV 2004 Faedah penubuhan badan khas bagi membantu pesakit kronik dan sebab-sebab penubuhannya.
    JUN 2005 Cara-cara mengurus tekanan dan kepentingan pengurusan tekanan kepada individu
    NOV 2005 Faedah-faedah hidup berjiran dan cara-cara memupuk semangat kejiranan
    JUN 2006 Kelebihan kerja berpasukan dan cara-cara pemimpin membentuk kerja berpasukan.
    NOV 2006 Cara-cara melahirkan masyarakat berbudi bahasa dan kesan terhakisnya amalan berbudi bahasa dalam masyarakat
    JUN 2007 Kepentingan terumbu karang di Malaysia dan kaedah pemuliharaannya
    NOV 2007 Tindakan mengatasi masalah disiplin murid di sekolah dan kesan masalah itu kepada negara.
    JUN 2008 Faedah membaca dan cara-cara menggalakkan budaya membaca dalam kalangan masyarakat.
    NOV 2008 Faedah-faedah penerokaan angkasa lepas dan cara-cara untuk menarik minat masyarakat terhadap bidang penerokaan angkasa lepas
    JUN 2009 Punca-punca keracunan makanan dan kesan-kesan keracunan makanan..
    NOV 2009 Kepentingan tidur dari segi saintifik dan cara-cara mengatasi masalah sukar tidur
Sumber: Cikgu Shuhaimi

PENGENALAN RUMUSAN

Arahan rumusan :
1. Sebab/ punca
2. Kesan/ akibat/ implikasi/ natijah
3. Langkah/ cara/ tindakan/ strategi/usaha/ teknik/ modus operandi
4. Faedah/ kelebihan/ manfaat/ kekuatan/kepentingan/ kemaslahatan.
5. Peranan/ fungsi/ tanggungjawab/ tugas/ kewajipan
6. Kekangan/ halangan/ rintangan/batasan/masalah
7. Kelemahan/ keburukan/ kekurangan
8. Ciri-ciri/ sifat-sifat/ kriteria
9. Usul/cadangan/ pendapat/ pandangan

Cara menulis pengenalan rumusan :
1. Petikan di atas memperkatakan......
2. Petikan di atas menyentuh tentang...
3. Petikan di atas berkaitan dengan ...
4. Petikan di atas membincangkan...
5. Petikan di atas mengenai...
6. Petikan di atas menerangkan..
7. Petikan di atas menghuraikan..
8. Petikan di atas menjelaskan ...
Dicatat oleh Cikgu Abd Razak Bin Hassan

MENULIS PENGENALAN RUMUSAN

Banyak pelajar yang masih tidak dapat menulis pengenalan rumusan dengan betul.
Terdapat dua cara yang biasa digunakan untuk menulis pengenalan rumusan iaitu :
1. Mengemukakan tema keseluruhan petikan rumusan. (Tema ialah persoalan pokok/ utama).
2. Menggantikan kata kunci/ arahan pertama soalan dengan perkataan sama erti/ sinonim.

Daripada kedua-dua cara tersebut, hampir 90 peratus pelajar menulis pengenalan dengan cara menukar arahan pertama soalan dengan perkataan sama erti.
Contoh :
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang kepentingan tidur dari segi saintifik dan cara-cara mengatasi masalah sukar tidur.
Arahan tugasan dalam rumusan :
1. Kepentingan tidur dari segi saintifik ( Isi tersurat )
2. cara-cara mengatasi masalah sukar tidur ( Isi tersirat )

Untuk menulis pengenalan, hanya arahan isi tersurat sahaja digunakan.

Tema : Petikan membincangkan kebaikan tidur dari segi saintifik bagi menjamin kecerdasan seseorang.Menukar kata kunci "kepentingan" menjadi :

1. Faedah

2. Kelebihan

3. Peranan

4. Keutamaan

5. Keperluan

6. Manfaat

7. Maslahat

8. Mustahak

9. Afdal

Dianggap salah jika menukar arahan menjadi : Kemestian, keistimewaan, fungsi.
Jika pelajar mengulang kata kunci "kepentingan" juga mendapat markah 0.
Arahan kedua soalan iaitu cara-cara mengatasi masalah sukar tidur tidak perlu ditulis sebagai pengenalan rumusan.

HARAP SIAPKAN TUGASAN CIKGU!...
Dicatat oleh Cikgu Abd Razak Bin Hassan

Saturday, January 9, 2010

Apa yang popular di Google tahun 2009

Salam sejahtera buat semua.

Google telah mengeluarkan laporan Google Zeitgeist untuk tahun ini. Seperti biasa, carian yang popular dan mendapat perhatian paling tinggi akan dikeluarkan dalam laporan Google Zeitgeist 2009. Jom kita tengok apa yang dicari oleh pengguna Google di Malaysia sepanjang 2009.

Paling Cepat Meningkat

  1. facebook login
  2. michael jackson
  3. elizabeth wong
  4. utusan malaysia
  5. dragonica
  6. oh bulan
  7. jobsmalaysia
  8. twitter
  9. tagged.com
  10. 4shared

Paling Popular

  1. facebok
  2. friendster
  3. yahoo
  4. myspace
  5. yahoo mail
  6. gmail
  7. berita harian
  8. tagged
  9. malaysia kini
  10. youtube

Individu Paling Kerap Masuk Berita

  1. elizabeth wong
  2. manohara odelia pinot
  3. zakiah anas
  4. nizar
  5. kartika
  6. fasha sandha
  7. khalid samad
  8. najib
  9. ong tee keat
  10. sufiah yusof

Selebriti

  1. zee avi
  2. yuna
  3. hafiz af
  4. aril af
  5. tiz zaqyah
  6. julie woon
  7. stacy
  8. tomok
  9. bunkface
  10. linda onn

Jawatan Kosong di Malaysia

Tajuk Berita

  1. h1n1
  2. earth hour
  3. 1malaysia
  4. budget 2010
  5. 15 malaysia
  6. khidmat negara 2010
  7. super typhoon parma
  8. solar eclipse
  9. padang indonesia
  10. tsunami 2009

Sukan

  1. 1malaysia F1
  2. kelate.net
  3. f1 sepang
  4. motogp
  5. BAM malaysia
  6. FAM
  7. lee chong wei
  8. hijau kuning
  9. gofutsal
  10. badminton super series

Lagu Tempatan

  1. khatimah cinta
  2. cinta gila
  3. cari johoh
  4. dan sebenarnya
  5. pakai buang
  6. situasi
  7. tanpa
  8. bunga angkasa
  9. jeritan batinku
  10. kucing hitam

Makanan Tempatan

  1. masakan melayu
  2. kuih tradisional
  3. puding karamel
  4. biskut raya
  5. kek coklat
  6. nasi beriani
  7. puding roti
  8. karipap
  9. daging
  10. cucur udang



Friday, January 8, 2010

Mereka Menunggu

video

Video ini ana dapat masa tengah selongkar komputer.pendek tapi banyak yang tersirat.sesekali rasa terpukul pada diri sendiri.akhir kata seamat menonton dan hargailah apa yang ada kerana manusia seringkali melupakan apa yang di depan mata sebaliknya akan kembali menyesal pabila dia sudah tiada.percayalah dalam dunia ini setiap seorang hanya punya seorang ibu.carilah ke seluruh pelosok dunia.kau gagal mencarinya yang kedua.mungkin serupa tapi bukan yang mengandungkan dirimu.walau sekeji dan seburuk manapun dia.dialah ibumu.

Mari Renungkan

anya:
Bagaimana caranya menghapus dosa-dosa seperti zina tangan, mata, kaki dan pendengaran? (085269438XXX)

bila bercakap megenai zina.ramai manusia yang berasa perkara tersebut terlalu besar dan jau.tanpa kita sedari sebenarnya zina itu tidak hanya tertumpu pada eti kata sebenar.bahkan juga terdapat zina tangan,mata dan hati.perkara ini terlalu ramai dari kita yang masih gagal untuk menyedari.maka apa yang seharusnya kita lakukan.????


Jawab:
Dosa-dosa yang dilakukan oleh seorang hamba betapaun besar dan banyaknya dapat dihapuskan oleh Allah Ta’ala jika orang tersebut bertaubat dengan tulus kepada Allah Ta’ala.

Hal ini sebagaimana difirmankan Allah Ta’ala dalam AL Qur’an:

وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ

“Dan beristighfarlah kalian kepada Rabb kalian kemudain bertaubatlah kalian kepada-Nya, sesungguhnya Rabb-ku Maha Mengasihi Lagi Maha Menyayangi.” (Surat Hud : 90)

Juga disebutkan dalam ayat lain:

وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

“Dan bertaubatlah kalian semua kepada Allah wahai orang-orang yang beriman agar kalian beruntung.” (Surat An Nuur : 31)

Adapun dalil dari hadits Rasulullah Shallallahu ‘alaihi Wasallam yang menyebutkan bahwa Allah Ta’ala akan mengampuni dosa-dosa hamba-Nya seberapun banyaknya adalah seperti dalam hadits qudsi yang disebutkan berikut ini :

يَا ابْنَ آدَمَ ! إِنَّكَ مَا دَعَوْتَنِي وَ رَجَوْتَنِي غَفَرْتُ لَكَ عَلَى مَا كَانَ مِنْكَ وَ لَا أُبَالِي يَا ابْنَ آدَمَ ! لَوْ بَلَغَتْ ذُنُوْبُكَ عَنَانَ السَّمَاءِ ثُمَّ اسْتَغْفَرْتَنِي غَفَرْتُ لَكَ وَ لاَ أُبَالِي يَا ابْنَ آدَمَ ! لَوْ أَنَّكَ أَتَيْتَنِي بِقُرَابِ الْأَرْضِ خَطَايَا ثُمَّ لَقِيْتَنِي لاَ تُشْرِكُ بِي شَيْئًا لَأَتَيْتُكَ بِقُرَابِهَا مَغْفِرَةً .

“Wahai Anak Adam, sesungguhnya selama engkau berdoa (memohon) dan berharap kepada-Ku, niscaya Aku akan mengampuni dosa-dosamu dan Aku tidak perduli (seberapa banyak dosamu). Wahai Anak Adam, seandainya dosa-dosamu banyak hingga mencapai langit yang tinggi kemudian engkau memohon ampun kepada-Ku, niscaya Aku akan mengampuni dosa-dosamu dan Aku tidak perduli (seberapa banyak dosamu). Wahai Anak Adam, seandainya engkau datang kepada-Ku dengan membawa dosa sepenuh bumi ini kemudian engkau menemui-Ku dalam keadaan tidak mensekutukan Aku dengan sesuatu apapun, niscaya Aku akan mendatangimu dengan membawa ampunan sepenuh bumi ini.”(HR Imam Suyuthi dalam Jami As-Shaghir, dan dihasankan oleh Syeikh Albani dalam Shahihul Jami’ No 4338)

Dan pertanda bahwa seseorang itu benar-benar bertaubat adalah dengan menyesali perbuatan dosanya, menghentikan dosa tersebut dan bertekad tidak akan mengulanginya dimasa yang akan datang. (Lihat kitab Uridu an Atuuba, syeikh Sholih Al Munajjid, edisi Indonesia Taubat, Jalan Pintas Menebus Dosa hal : 12).

Jadi kalau kita ingin bertaubat kepada Allah dari zina mata, tangan, kaki dan pendengaran adalah dengan menghentikan tindakan kemaksiatan yang dilakukan oleh organ-organ tubuh kita tersebut, kemudian beristighfar, memohon ampun kepada Allah atas semua kekhilafan kita selama ini. Lalu banyak-banyaklah beramal shalih dan menggunakan organ-organ tubuh tersebut untuk kebaikan dan hal-hal yang dicintai dan diridhai Allah Ta’ala. Dengan demikian mudah-mudahan dosa-dosa kita akan diampuni oleh Allah Ta’ala sebagaimana dijanjikan dalam al Qur’an dan hadits qudsi di atas. Wallahu A’lam Bis Showab.

Cara Membersihkan Hati

Di dalam Islam ada satu ilmu yang dinamakan sebagai ilmu tasawwuf atau dinamakan juga sebagai ilmu hati atau ilmu akhlak atau ilmu mukhasyafah dan byk lagi nama yg lain untuk menunjukkan kepada ilmu ihsan yang disebut oleh Nabi SAW di dalam hadis Jibril. Hadis kedua di dalam kitab hadis 40 Imam Nawawi.

Ilmu ini membicarakan tentang perbuatan hati seperti sabar,mahabbah kepada Allah, syauq (rindu) kpd Allah dan lain2 daripada sifat yang mahmudah..Ilmu ini membicarakan juga sifat-sifat hati yang mazmumah seperti riyak,ujub,hasad dengki dan lain2..

So,untuk membersihkan hati maka sayugia untuk kita mendalami ilmu ini supaya kita kenal penyakit-penyakit hati dan penawarnya untuk membersihkan hati kita daripada segala penyakit ini..

Ulamak tasawwuf menyebut 3 peringkat bagaimana hati boleh dibersihkan 1) Takholli 2) Tahalli 3) Tajalli.

Takholli ialah proses mengosongkan hati daripada segala sifat yang mazmumah setelah kita mengenal pasti apa penyakit hati yg kita ada.

Tahalli pula ialah proses untuk menghiasi hati kita dengan segala sifat mahmudah untuk menggantikan sifat mazmumah yang kita buang dengan proses yang pertama td.

Tajalli ialah anugerah dari Allah selepas kita melakukan 2 proses sebelumnya..sebagai contoh jika kita mengtakholli daripada sifat riyak maka kita tahalli dengan sifat ikhlas kepada Allah dan kemudian Allah akan tajalli sifat ikhlas di dalam hati kita. Maka jadilah kita hamba yang ikhlas.

Wallahu A'laam..

Thursday, January 7, 2010

FRASA-FRASA MENARIK UNTUK PENULISAN KARANGAN

Para pelajar cikgu yang budiman,
Ungkapan frasa-frasa yang boleh digunakan dalam penulisan karangan agar nampak lebih menarik dan menyerlahkan kematangan semasa menghuraikan sesuatu topik dalam karangan, semoga bermanfaat.
Dipetik daripada blog cikgu Rubiyah
http://www.rubiyah.net
-mendepani realiti baru dunia yang pantas berubah dan berkembang
-mendukung kebenaran yang kita sepakati
-mengamalkan sikap dan perwatakan yang murni
-mengambil langkah sederap
-menghirup udara hasil kemerdekaan
-mengikut acuan sendiri-mengundang kontroversi
-menjadi cerucuk utama pembangunan
-menjulang negara ke puncak jagat
-menuntut setiap anak watan mengotakan aspirasi
-menyambut gamitan menara impian
-menyebabkan imej negara tercalar
-menyediakan kursus dan latihan yang relevan
-menyembunyikan masalah utama masyarakat
-mereka lebih cenderung kepada keseronokan dan berpeleseran
-mewujudkan masyarakat yang bermaklumat dan berpengetahuan
-milineum baru ini pasti sahaja sarat dengan muatan cabaran reformasi
-muafakat merupakan inti kepada perpaduan
-negara kita akan bersih daripada unsur sosial yang tidak sihat
-nilai keinsanan yang syumul
-nilai-nilai material semakin memberkas dan meluas dalam masyarakat
-pandangan pro dan kontra yang dipaparkan
-pelbagai cabaran yang bakal menghambat
-pelbagai masalah sosial sedang menghinggapi masyarakat
-pembentukan masyarakat sakinah
-pembudayaan ilmu perlu dipupuk dan dibajai oleh generasi muda masa kini
-pendedahan oleh pihak media massa menghangatkan senario ini
-perlu dibaja kembali
-perubahan yang diharap masih belum menjelma
-petanda kehancuran generasi
-pewujudan masyarakat madani
-propaganda negatif terhadap negara kita dapat ditepis
-kita perlu mengorak langkah
-kita tidak wajar hanya akur dengan arus yang songsang ini
-komitmen menyeluruh agensi yang terlibat
-kongkongan yang selama ini dianggap membelenggu
-Masalahnya, kita mahu memberi pendapat tetapi tidak rela dikritik
-makmur dari segi ekonomi tetapi muflis nilai kekeluargaan
-mampu mengadunkan satu kombinasi usaha yang cukup padu
-manifestasi kesanggupan bangsa
-manusia bukanlah `haiwan robotik’ yang tidak mempunyai rasa dan jiwa
-masa depan menjanjikan cabaran di luar jangkaan
-masalah putusnya komunikasi dan jurang generasi
-masalah sosial dan susila yang meruncing
-masih terbelenggu dengan cara berfikir yang sempit
-masyarakat yang naif dengan mata kebendaan yang melalaikan
-melangkah dengan seribu kekuatan
-melontarkan soalan yang cukup penting
-melupakan cita-cita yang lebih luhur
-membangunkan generasi yang berketerampilan, bersahsiah mulia dan berilmu
-membebaskan mereka daripada belenggu kejahilan dan kegelapan
-membenam budaya hedonistik yang tidak berfaedah
-membetulkan ketidaktepatan fakta
-membimbing mereka memenuhi impian
-membina impian masa depan yang lebih gemilang-membongkar kepincangan
-membuktikan sensitiviti, kepekaan dan keprihatinan mereka
-mempengaruhi minda generasi muda
-mempertahankan perasaan saling bersefahaman
-mempertingkat dan memperteguh kefahaman
-mempraktikkan elemen tolak ansur
-memudaratkan kesejahteraan rakyat
-menabur bakti kepada mereka yang kurang beruntung
-menaburkan nilai kebendaan yang tidak bertahan lama
-menagih komitmen dan pengertian serius semua pihak
-menampilkan wajah baru yang disulami tekad
-menangkis tuduhan yang tidak berasas
-mencapai tahap yang mencemaskan
-mencerminkan dengan jelas akan hakikat ini
-mencerminkan generasi yang muflis dan tercabut daripada akar tradisinya
-mendapat perhatian dan liputan media massa
-mendepani masa depan yang tidak menentu

Peranan Ibu Bapa memastikan Kecemerlangan Anak-anak

Anak ibarat kain putih , ibu bapalah yang insan yang bertanggungjawab mencorakkannya. Jika merah, merahlah ia, jika biru, birulah ia. Corak yang dihasilkan itu bakal menentukan siapakah anak-anak pada masa hadapan, Ibu bapa sentiasa mengharapkan dan mendambakan anak-anak mereka menjadi insan yang berguna serta berbakti terhadap orang tua. Demi mencapai keinginan tersebut ibu bapa sanggup melakukan apa sahaja bagi memastikan hasrat hati mereka itu terlaksana dengan jayanya. Mereka tega menghabiskan masa dan tenaga bahkan wang ringgit demi melihat anak-anak mereka berjaya. Kebanyakan ibu bapa menyayangi anak mereka dengan setelusnya, umpama menatang minyak yang penuh. Namun, dengan mencurhkan kasih sayang semata-amata tidak mungkin akan dapat menjadikan anak-anak seorang insan yang berbakti, justeru usaha-usaha lain harus ditimbal balik dan diambil kira.

Memetik kata-kata pakar motivasi terkenal Malaysia Dr. H.M Tuah Iskandar “seribu mancis tidak dapat menerangi engkau dalam kegegalapan namun, cahaya keimanan pasti dapat menyuluh engkau ke jalan kebahagiaan”. Oleh hal yang demikian, langkah awal wajar diambil oleh ibu bapa untuk meralisasikan hasrat murni itu iaitu dengan cara menerapkan dan memberikan didikan agama yang sempurna. Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud; “ suruh dan perintahlah anak-anakmu mendirikan solat sedari umurnya tujuh tahun”. Solat merupakan perkara terpenting yang perlu dipantau oleh ibu bapa. Solat dapat mendidik anak-anak untuk sentiasa melakukan perkara baik dan menjauhi perkara mungkar. Apabila anak-anak telah diterapkan dengan nilai-nilai murni seperti menghormati oarng tua dan berbudi pekerti luhur, sudah pasti segala apa yang diangan-angankan oleh ibu bapa akan menjadi realiti. Insan yang berguna ialah insan yang tahu nilai diri dan estetika. Jadi apabila benteng pertahanan diri mereka sudah cukup teguh, segala apa yang dirancang pasti menjadi nyata.

Seterusnya usaha yang wajar dilakukan oleh ibu bapa untuk memastikan harapan melihat anak-anak mereka berjaya itu tercapai adalah dengan bermain “tarik tali’ dengan anak-anak. Dalam usaha mendidik anak-anak ibu bapa perlu mengamalkan toleransi, perasaan kasih sayang dan bertegas dalam bicara perlu menjadi tunjang utama. Ibu bapa tidak perlu memanjakan anak-anak sehingga mereka merasakan bahawa diri seperti anak emas dalam keluarga, ibu bapa boleh menuruti rengekkan dan permintaan anak-anak. Namun, mereka harus berpada-pada, Sedikit penegasan perlu diberikan. Hal ini bertujuan mengelakkan anak-anak menjadi manja dan besar kepala. Menghukum apabila anak-anak melakukan kesalahan tidak bererti ibu bapa membanci, tetapi hal ini merupakan tanda ibu bapa menyayangianak-anak. Apabila perasaan kasih sayang dan bertegas sudah menjadi sama rata, maka tidak akan wujud sebarang kekangan. Anak-anak akan sentiasa mengawal tingkah laku dan peradaban mereka. Malah, mereka pasti akan melakukan yang terbaik demi membahagiakan diri sendiri dan ibu bapa yang tercinta. “Di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Perpeganglah kepada peribahasa tersebut, nescaya kesudahan yang baik akan menjadi milik kita.

“Lampu Alladdin tidak akan bersinar dengan sendiri tetapi Alladdin akan mengosoknya terlebih dahulu”. Begitulah kata-kata azimat yang ditinta oleh Alex Osborn. Hasrat ibu bapa untuk menyaksikan anak-anak mereka menjadi insan yang berguna tidak akan berhasil jika ibu bapa sahaja yang bertungkus lumus menggembleng tenaga. Dalam konteks ini, ibu bapa perlu memberi sedikit penekanan terhadap kepentingn pendidikan dalan sanubari anak-anak. Ibu bapa perlu mengasuh anak-anak untuk memahami dan mendalami ilmu. Anak-anak pula perlulah berusaha untuk mencapai keinginan tersebut. Anak-anak umpama jentera yang memerlukan minyak pelincir bagi menlancarkan pergerakannya. Apabila minyak pelincir sudah dituang, maka akan lencarlah pergerakannya. Sehubungan dengan itu, kedua-dua belah pihak perlu melaksanakan tanggungjawab masing-masnig bagi memastikan kelangsungan perjalanan hidup mereka.

Tun Dr Mahathir pernah berkata, “banyak masalah di dunia ini berpunca daripada sikap manusia yang tidak pernah berusaha memahami antara satu sama lain dan berbincang untuk melepaskan diri daripada sebarang musibah”. Oleh yang demikian langkah drastik yang boleh diambil oleh ibu bapa untuk memastikan anak-anak mereka menjadi insan yang berguna ialah dengan menyelami hati dan keinginan anak-anak. “Umpama menarik rambut dalam tepung, rambut tidak putus tepung tidak berselerak”, ibu bapa perlu sebaik-baiknya mengetahui rasa hati anak-anak. Cara sebegini akan dapat menghindari anak-anak daripada berasa tertekan. Tertekan dalam konteks ini bermaksud bahawa anak-anak akan berasa dalam dilema sama ada menurut kemahuan diri dan menghancurkan harapan ibu bapa atau menurut kemahuan ibu bapa dan merobek hati sendiri. Kebanyakan ibu bapa mengharapkan anak-anak berusaha untuk mencapai mimpi mereka tanpa memikirkan kemampuan sebenar anak-anak. Anak-anak akan memberontak akibat desakan yang bertubi-tubi daripada ibu bapa. Nah, apabila situasi ini berlaku, lain yang diharap lain yang menjadi, bak kata pepatah, yang dikejar tidak dapat yang diikendong berciciran. Oleh itu, ibu bapa perlu memikirkan sedalam-dalamnya atas segala tindakan yang akan diambil. Setiap insan memiliki paradigma dan pandangan yang berbeza dalam menentukan hala tuju hidup mereka. Dato Dr Fadzillah Kamsah, ada menyebut “usah direnung ke langit hingga terlupakan bumi, sedangkan langit tidak mungkin digapai, sedangkan bumi sedia di tapak kaki”.

Selanjutnya ibu bapa haruslah memberikan sedikit ruang kepada anak-anak untuk melakukan apa yang mereka hajati, asalkan tidak menyipang dan tersasar jauh ke lembah kehancuran. Dalam memastkan anak-anak berhsil menjadi insan yang berguna, ibu bapa tidak boleh terlalu mengongkong anak-anak. Tiada paksaan dalam menuntut ilmu. Jika anak-anak tidak mampu meneruskannya, ibu bapa tidak boleh terus memaksa. Sebaliknya dorongan dan kata-kata semangat perlu diberi untuk menaikkan semula semangat membara anak-anak. Ahli Falsafah Pascal mengungkapkan “kalau kita berusaha mencapai keinginan, mulakan dengan kata-kata yang lembut kerana kata-kata yang lembut umpama air yang menyirami tanah yang tandus”. Desakan dan paksaan akan menjatuhkan anak-anak. Sebaliknya dorongan dan nasihat akan mendorong anak-anak untuk berjaya kerana “anak umpama bunga-bunga yang tumbuh di taman, yang menjadi tanah dan baja ialah ibu bapa”. Justeru mulakan dengan kelembutan dalam memastikan kejayaan menjadi hak hakiki dan azali anak-anak.

Intihanya, sudah terang lagi bersuluh, usaha untuk memastikan anak-anak mereka supaya menjadi insan berguna bukanlah mudah. Professor Beetcher pernah berkata, “anak-anak ibarat simen basah, sesiapa yang jatuh ke atasnya pasti memberi kesan”. Justeru, ibu bapa perlu berhati-hati mengambil sebarang tindakan dalam usaha melahirkan model insan yang cemerlang. Usaha yang sewajarnya perlu diambil dan segala emosi yang membungkam jauh dalam sanubari perlu ditolak ke tepi. Kepentingan setiap individu perlu diambil kira dan dipertimbangkan. Akhir kalam, pendayong sudah di tangan, perahu sudah di air, segala tindakan wajar sudah terpampang hanya yang tinggal adalah usaha untuk melaksanakannya. Jauhkan emosi untuk meningkatkan prestasi,

(991 patah perkataan)


Ulasan Pemeriksa.

Tusasan: Amat menepati kehendak tugasan.
Idea: Amat relevan dihuraikan dengan jelas dan matang, disertakan dengan contoh yang sesuai.
Bahasa: Penggunaan pelbagai jenis ayat majmuk yang gramatis. Kosa kata luas dan tepat.
Pengolahan: Menarik dan berkesan. Wacana lengkap dan terdapat kesinambungan idea yang jelas antara perenggan.

Cemerlang: 95/100

Faedah-faedah Menyertai Unit Beruniform di Sekolah

“Berilah aku seratus orang tua, aku hanya mampu menggoncang perahu yang tertangkup, sebaliknya berilah aku sepuluh orang pemuda, aku pasti mampu menggoncangkan dunia”. Kata-kata tersebut diungkapkan oleh mantan Perdana Menteri Indonesia, Soekarno. Berdasarkan ungkapan berpuitis tersebut dapat dirangkumkan bahawa ‘pemuda harapan bangsa, pemudi tiang agama’. Jika kita perhatikan daripada pelbagai sudut , ekoran daripada ledakan dunia dan bahang kemodenan, modal insan iaitu remaja sering terdedah dengan pelbagai gejala negativ. Ramai beranggapan bahawa remaja yang terlibat dengan gejala sosial dan kurang sihat ini berpokok pangkal daripada keadaan dunia hari ini. Remaja dikatakan mengalami sedikit ‘kejutan budaya’. Hal ini jika didiamkan akan menjadi api dalam sekam terhadap negara. Oleh hal yang demikian kerajaan telah mengambil langkah drastik dengan mewujudkan badan-badan beruniform di sekolah. Kewujudan badan-badan beruniform ini merupakan langkah awal yang bijak, yang telah diambil sesuai dengan ungkapan Muhammad Abduh, “bagi menyelesaikan segala kemusykilan, selidikilah puncanya dan bertindaklah semaksima mungkin”. Terdapat pelbagai faedah yang boleh diperolehi remaja jika mereka melibatkan diri dengan aktiviti badan beruniform.

Umpama serampang dua mata, kerajaan memperkenalkan badan beruniform ini bagi mengurangkan isu gejala sosial dan juga memenuhi sukatan aktiviti di sekolah. Banyak faedah yang boleh diperoleh remaja apabila menyertai badan beruniforn. Antaranya ialah kita dapat membina ketahanan mental dan fizikal badan beruniform seperti Kadet Remaja Sekolah, kadet Polis dan Persatuan Puteri Islam sering melakukan aktiviti perkhemahan di hutan atau tempat-tempat rekriasi. Perkhemahan tersebut diisi dengan pelbagai aktiviti yang mencabar minda dan menguji kesabaran.Contohnya, ‘flying fox’. Aktiviti tersebut memerlukan kita mempunyai rasa berani yang menebal dalam diri. Keyakinan yang tinggi apabila melakukan aktiviti yang sihat tersebut pasti dapat memberikan kepuasan yang sangat megujakan. Selain itu, aktiviti tersebut turut memerlukan kita untuk mempamerkan riak-riak keseronokan. Justeru, apabila kita melibatkan diri dalm aktiviti beruniform kita bukan sahaja berupaya membina ketahanan mental dan fizikal bahkan kita dapat menghindarkan diri daripada gejala sosial yang kurang sihat dan tidak bermoral.

Bagai aur dengan tebing, peribahasa tersebut amat sesuai sekali untuk mengumpamakan kelebihan dan faedah yang dapat diperoleh daripada aktiviti badan beruniform. Hal ni demikian kerana, secara umum dan dasarnya, tujuan penubuhan unit beruniform adalah untuk melahirkan remaja yang memiliki semangat kerjasama dan berdisiplin. Sebagai contoh, apabila kita menyertai ekspedisi dan pekhemahan unit beruniform kita perlu bersama-sama menggembleng tenaga dan mencurahkan keringat daripada tulang empat kerat kita untuk mendirikan khemah dan melibatkan diri dalam aktiviti badan beruniform.

Seterusnya, kaedah yang boleh kita dapati daripada aktiviti badan beruniforn ialah kita dapat menambah jumlah kenalan. Biasanya perkhemahan unit beruniform dijalan kan di kawasan lapang atau hutan dan akan disertai oleh pelbagai sekolah. Nah, disitulah kita akan bertemu dengan pelbagai ragam manusia yang datang dari pelbagai pelosok tanah air. Malah, harapan Perdana Menteri Malaysia untuk mencapai ‘1 Malaysia’ dapat dilaksanakan dengan jayanya. Hal ini demikian kerana peserta unit beruniform tersebut bukan sahaja datang dari pelbagai pelosok tanah air, malah mereka turut datang daripada kalangan individu yang berbeza agama, bangsa, bahasa pertuturan dan warna kulit. Malah, kita turut dapat mengetahui dan mempelajari cara hidup mereka yang pelbagai. Perpaduan kaum dapat dipertingkatkan dan menjadi utuh melalui aktiviti badan beruniform ini.umpama kata pepatah, sambil menyelam minum air.kita bukan sahaja memperoleh stu faedah, malah kita memperoleh pelbagai faedah daripada aktiviti ini

Konklusinya sudah terang lagi bersuluh terdapat banyak faedah yang dapat diperoleh jika kita menyertai aktiviti beruniform kita bukan shaja dapat menghindarkan diri daripada terjebak dengan gejala sosial malah dapat m,embina jati diri yang mampan dan ampuh. Kewujudan badan beruniform ini patut dipuji kerana aktiviti ini merupakan usaha murni ke arah melahirkan modal insan yang berkredibiliti dan mantap dari segala aspek. Kita tidak mahu negara gah dengan kemodenan berkelas pertama tertapi masyarakat masih mengamalkan cara berfikir kelas ketiga lantaran ketempangan budaya. Oleh itu tranformasi dan anjakan paradigma penting bagi mengelakkan gejala kegiatan tidak bermoral terus menerajui persada dunia kini. Akhir kalam, sertailah badan beruniform untuk kepentingan bersama.



(626 patah perkataan)

Komen pemeriksa :
Tugasan- Amat menepati tema bahan rangsangan. Idea relevan dan dihuraikan dengan
jelas dan matang.
Bahasa - gramatis dari segi kata dan ayat. Kosa kata luas dan tepat.

Markah : Cemerlang (28/30)

Wednesday, January 6, 2010

Sifat Pemaaf: Bersihkan Hati, Tenangkan Jiwa....

KETIKA manusia diciptakan, Allah mencipta juga pelbagai bentuk emosi dan keinginan dalam diri manusia yang berbentuk positif dan negatif yang saling mempengaruhi antara satu sama lain. Antara sifat positif yang terdapat dalam diri manusia ialah pemaaf, yakni lawan kepada sifat pemarah dan pendendam.Pemaaf adalah sifat luhur yang perlu ada pada diri setiap muslim. Ada beberapa ayat al-Quran dan hadis yang menekankan keutamaan bersifat itu yang juga disebut sebagai sifat orang yang hampir di sisi Allah.
Allah berfirman bermaksud: Dan orang yang menahan amarahnya dan memaafkan orang lain, Allah menyintai orang yang berbuat kebajikan.” (Surah Ali Imran, ayat 132).
Namun, diakui bukan mudah untuk menjadi seorang pemaaf. Sikap negatif yang menjadi lawannya iaitu pemarah sentiasa berusaha menidakkan wujudnya sifat pemaaf dalam seseorang. Pertembungan dua unsur ini mewujudkan satu mekanisme yang saling ingin menguasai diri seseorang.Iman dan takwa menjadi pengemudi melahirkan sifat pemaaf, manakala syaitan pula mengambil tempat mendidik sifat pemarah.

Hakikatnya, syaitan sentiasa menggunakan kelemahan manusia untuk digoda dari pelbagai penjuru agar timbul sifat haiwaniah dalam diri manusia.Memang tepat sifat pemaaf itu bukanlah satu perbuatan mudah dilakukan.
Firman Allah yang bermaksud: “Tetapi, sesiapa yang sabar dan suka memaafkan, sesungguhnya termasuk pekerjaan yang berat ditanggung.” (Surah asy-Syura, ayat 43).
Sifat pemaaf memang sukar dilakukan memandangkan manusia sentiasa dikuasai fikiran logik untuk bertindak atas sesuatu perkara sehingga membunuh nilai moral sebenar.Contohnya, bayangkan apakah tindakan spontan kita jika ditipu, dihina, dikhianati, dikecewakan dan perkara lain yang tidak disenangi. Sudah tentu perasaan marah akan menguasai diri dan diikuti pula dengan tindakan berbentuk lisan dan fizikal. Emosi manusia mudah terpengaruh ke arah melakukan tindakan yang pada pandangan logik adalah tindakan yang sepatutnya. Apatah lagi jika hasutan syaitan berjaya menguasai diri. Di sinilah pentingnya kita memupuk sifat pemaaf dalam diri. Maka, jangan sesekali ada terpahat di hati kita ungkapan... ".... aku ni susah sikit nak maafkan orang..." Buangkan ungkapan itu jauh-jauh. Tanamkan sifat pemaaf dalam diri.

Sesuatu yang logik tidak semestinya betul. Sebaliknya, ajaran agama adalah petunjuk kepada kebenaran yang mesti diamalkan untuk mendapat kebaikan di dunia dan akhirat.Tindakan marah melampau dan diikuti pula dengan tindakan fizikal bukanlah jalan menyelesai masalah atau untuk menunjukkan siapa yang benar. Sesiapa berupaya menahan kemarahan, bererti dalam dirinya memiliki kemuliaan, keberanian, keikhlasan dan kekuatan yang sebenar. Sebaliknya, orang yang tidak mampu menahan marah adalah golongan yang lemah. Nabi Muhammad bersabda: “Bukanlah orang yang kuat itu (dinilai) dengan (kekuatan) dalam pergelutan, sesungguhnya orang yang kuat ialah orang yang dapat menguasai dirinya ketika marah.” (Hadis riwayat Bukhari).

Pentingnya sifat menahan marah mendorong Nabi Muhammad apabila diminta oleh seorang lelaki agar berpesan atau mengajarnya mengenai sesuatu perkara, menjawab ringkas iaitu ‘jangan marah’. Lelaki itu seperti tidak berpuas hati dengan jawapan itu. Dia mungkin merasakan apalah besar sangat kebaikan menahan marah. Lalu dia bertanya kali kedua mengharapkan agar Rasulullah memberitahu amalan lain yang lebih besar pahalanya. Tetapi Rasulullah tetap mengulangi perkataan ‘jangan marah’. Untuk mendidik sifat baik dalam diri perlulah menghampiri diri dengan memperbanyakkan melakukan ibadat wajib dan sunat.

Dengan kekuatan takwa dan iman secara langsung akan menjauhkan perkara yang ditegah, termasuk sifat pemarah. Sifat pemaaf lahir dari jiwa dan hati yang tenang hasil daripada tarbiyah yang berterusan. Sebab itu, selalu memupuk sifat pemaaf. Bermulalah dengan perkara yang kecil dan mudah hilang sifat marah. Jika ada sesuatu yang menimbulkan perasaan marah, berfikirlah sejenak untuk terlebih dahulu menilai atau muhasabah diri sendiri terlebih dahulu. Renungkan dalam hati sendiri adakah perkara itu juga berpunca dari kita sendiri? Adakah sebelum ini kita mengambil langkah yang wajar untuk mengelak perkara itu daripada berlaku?Jika kita mampu berfikir sedemikian, cahaya kebenaran mudah memasuki ruang hati dan memberi petunjuk apakah tindakan yang wajar dilakukan seterusnya. Pada ketika itu syaitan tidak berpeluang untuk menyemarakkan perasaan marah, yang lahir adalah keinsafan dan sifat memaafkan. Sifat pemaaf memberi manfaat yang besar kepada diri sendiri terutama dari segi rohani. Orang yang bersifat pemaaf selalu dalam keadaan tenang, hati bersih, berfikiran terbuka, mudah diajak berunding dan sentiasa menilai diri sendiri untuk melakukan kebaikan. Bagi orang yang bersifat pemaaf, padanya tiada seorang pun dalam hatinya tersimpan perasaan marah. Sebab itu, hati orang bersifat pemaaf tidak mudah terbakar dengan provokasi yang menekan dirinya. Banyak masalah berkaitan hubungan sesama manusia berpunca sifat marah dan membalas dendam. Biarpun perselisihan kecil, perkara itu tidak dapat diselesaikan disebabkan perasaan dendam masih bertapak di hati. Sikap berdendam hanya merugikan kedua-dua pihak. Jika sifat memaafkan diamalkan, insya Allah, kita juga tidak akan menanggung kemarahan daripada orang lain. Sesungguhnya Allah terlebih awal memberi keampunan dengan rahmat-Nya.

Sebaikmya sebelum tidur perkara yang selalu dipesankan oleh orang alim agar kita memaafkan kesalahan semua orang dengan harapan dan doa semoga orang lain juga terbuka hati untuk memaafkan kesalahan kita. Insyaallah. Kerana sesungguh kesalahan dengan Allah itu lebih mudah untuk kita memohon keampunan kerana memang sifat Allah Maha Pengampun tetapi kesalahan sesama manusia susah untuk di selesaikan... tetapi jika semua orang bersifat pemaaf alangkah bahagia dan amannya dunia ini... sama-sama kita amalkan InsyaAllah.

Waallahualam..