Followers

Sunday, April 25, 2010

Ya Ummi- A Touching Story



Ringkasan cerita, agar lebih jelas!



"The main moral of the story is the dying love the mother had for her child. all the embarassment she went through was just so he would not have to go through it on his own."

16 comments:

  1. Seorang anak berasa malu kerana ibunya cuma mempunyai satu mata sahaja. Dia tidak tahu bahawa mata ibunya telah bagi dia. Apabila dia tahu, telah lewat, ibunya telah meninggal dunia. Kita patut menghargai apa yang kita ada walaupun ibu atau bapa kami cacat, kita tidak patut berasa malu.

    ReplyDelete
  2. Kita mestilah menghargai apa yang dikurniakan oleh Tuhan kepada kita.Sebagai seorang ibu, beliau akan sentiasa berkorban untuk anaknya.Oleh itu, hargailah jasa ibu anda sebelum lewat.

    ReplyDelete
  3. 'Ya Ummi-A Touching Story'telah memberitahu bahawa seorang anak lelaki yang tidak tahu sayang kepada ibunya.Tetapi,ibunya tetap menjaga anaknya yang nakal dan tidak menghormatinya. Sehingga pada satu hari,anaknya telah mendapat sepucuk surat daripada ibunya.Pada masa itu barulah dia kesal pada perbuatannya. Video ini telah memberitahu kita bahawa ibubapa telah melahirkan kita.Mereka juga menjaga kita dengan sepenuh hati. Jadi,kita mestilah menghormati ibubapa. Apabila kita sudah besar,kita mestilah membalas budi mereka dengan menjaga mereka.

    ReplyDelete
  4. (This one is in English)'Touching True Story Of One Eyed Mother And Son'had showed us that the mother put her all effort to raise her son.This son is a bad boy.He does not know t appriciate his mother's love because of his mother had an eye only. When she appear anywhere through his eyes,he will throw a nasty look at her and ran away from her.He just did not know that her mother is very sad.He grew with hatred of his one eyed mother.One day,he was with his family,his one eyed mother cames to his house. his children laughed on his mother.This son shouted angryly at his mother.His mother was sad so she went away from her son's house.One day, he recieve a letter from his mother.It says that there is a reunion in her house.So, the son went there but he did not see his mother.Then,the neighbours sad she had passed away and left him a letter.The letter had written that in an accident that the son had occured.That accident cause the son lost an eye. The mother can not stand by his son's appearance in one eye.So,she gave her eye to him.Now the son learns the truth.He started to regret his actions that hurt his mother.But,it is too late.This story tells us that don't started to regret before it is too late and always respect to your parents.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Anak itu menyesal selepas ketahui tentang peristiwa yang dilakukan oleh ibunya. Jika dia mahu meminta maaf tetapi sudah lewat, kerana ibunya telah meninggal dunia. Daripada video ini, pengajaran yang saya tahu ialah kami mesti menghargai barang yang kami ada sekarang.

    ReplyDelete
  7. (Sebenarnya saya pernah lihat video ini dlm versi B.Inggeris.) Pengajaran dalam video ini ialah kita perlu berfikir sebelum membuat sesuatu keputusan. Selain itu, kita juga harus bersyukur kepada Tuhan dengan apa yang kita ada. Akhir sekali, kita mesti menghargai dan menhormati ibubapa kita walaupun mereka mempunyai kekurangan atau kelemahan.
    Thava.AJ

    ReplyDelete
  8. Video ini telah memberitahu kita bahawa kita mesti menghargai apa yang kita miliki sekarang. Kita juga patut menghargai jasa dan menghormati mereka sebelum lewat.

    ReplyDelete
  9. Kita hendaklah menghargai apa yang kita ada. Selain itu, kita hendaklah menghormati ibubapa kita dan tidak boleh berasa malu waulapun ibu atau bapa kita mempunyai kelemahan.

    ReplyDelete
  10. Kita tidak harus berasa malu dengan kecacatan ibu bapa kita. Sebaliknya, kita mesti menghormati dan menjaga mereka dengan baik.

    ReplyDelete
  11. Kasih sayang ibu bapa kepada anak adalah tidak terhingga. Kita tidak harus lupa jasa dan tengorbanan kepada kita. Kita sepatutnya membalas budi baik mereka dan jangan berasa segan atas kecacatan mereka, sekiranya ada.

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. Kita mesti menhormati ibubapa kita kerana mereka mengorbankan diri mereka untuk kita.Oleh itu,kita mestilah menghormati dan menghargai jasa mereka dengan menolong mereka.

    ReplyDelete
  14. I felt so touching about this story and felt very sad for it. The story told we must take care about our parents. We also had to be patient to answer our parents answer and DON'T be ANGRY!!!

    ReplyDelete
  15. Chin Wing Yuen AND Chow Chun WaiFriday, 30 April, 2010

    Ini cerita yang amat menyentuh sangatlah cikgu. Kami berasa amat berdosa dan bersalah kepada ibu dan bapa kami. Terima kasih, kepada cikgu kami.Harap kita semua dapat berterima kasih kepada ibu bapa kami.

    ReplyDelete
  16. anak itu haruslah mengenang budi tapi bukan berasa malu kerana ibunya hanya mempunyai satu mata sahaja..

    ReplyDelete