Followers

Wednesday, June 16, 2010

Karangan contoh peperiksaan pertengahan Tingkatan 5 tahun SMKSI 2010


Usaha-usaha yang dapat Kita Lakukan untuk Membantu Meningkatkan Taraf Hidup Orang Kurang Upaya (OKU)

Dalam kerancakan masyarakat sarwajagat bergerak seiring bayang-bayang pemodenan, kebajikan golongan kurang berupaya semakin mendapat perhatian orang ramai. Walaupun golongan kurang berupaya mempunyai kecacatan minda, anggota badan, deria, dan sebagainya, namun, golongan ini mempunyai hak yang sama rata dengan manusia biasa dan dengan bantuan orang ramai, insan-insan istimewa ini dapat menjalani kehidupan secara berdikari seperti masyarakat konvensional. Oleh itu, kita sebagai masyarakat yang prihatin dan penyayang patut mengambil prakarsa untuk membantu meningkatkan taraf kehidupan Orang Kurang Upaya (OKU) ini.

Golongan Orang Kurang Upaya (OKU) seharusnya diberi peluang dalam bidang kerjaya. Bengkel,kursus dan latihan kemahiran serta pertukangan patut diberikan oleh kerajaan dengan kerjasama pertubuhan bukan kerajaan (NGO) supaya golongan kurang upaya dapat menyara hidup sendiri. Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat dan pertubuhan-pertubuhan yang lain berperanan dalam memastikan golongan ini mendapat hak pekerjaan yang sama rata dengan orang lain. Tambahan pula, majikan Orang Kurang Upaya (OKU) Harus menghormati hak pekerja mereka melalui penyediaan kemudahan, pembahagian tugas secara adil dan pemberian ganjaran dan insentif.Kesannya, taraf hidup golongan kurang upaya ini dapat ditingkatkan.

Selain itu, manhaj lain yang dapat kita aplikasikan untuk menjaga kebajikan insan istemewa ini adalah dengan menyediakan kemudahan khas di tempat awam. Kontraktor-kontraktor perlu mempertimbangkan keperluan Orang Kurang Upaya (OKU) semasa membina perhentian bas, kompleks membeli-belah, bangunan pejabat dan sebagainya. Kemudahan seperti tandas khas, tempat meletak kereta khas dan tempat duduk khas perlu disediakan untuk memudahkan golongan masyarakat ini. Misalnya, di Brickfields, Kuala Lumpur, laluan pejalan kaki khas telah dibina untuk memudahkan pergerakan orang buta. Oleh itu, secara tegasnya, kemudahan khas perlu disediakan untuk memelihara hak golongan kurang berupaya.

Seterusnya, kemudahan dalan pendidikan amat diperlukan untuk meningkatkan kualiti kehidupan Orang Kurang Upaya (OKU). Hal ini demikian kerana dengan dilengkapi dengan ilmu pengetahuan ilmu, golongan ini dapat menempuh kehidupan yang berliku-liku dan serba mencabar ini. Penubuhan sekolah pendidikan khas di seluruh pelosok negara telah membuka peluang yang seluas-luasnya untuk ibu bapa menghantar anak-anak istimewa mereka ke sekolah. Dengan kurikulum khas, pelajar-pelajar istimewa ini akan dapat berkomunikasi dengan orang lain melalui bahasa isyarat. Perkara ini secara langsung akan melahirkan masyarakat kurang berupaya yang berilmu, berketerampilan dan berjaya.

Di samping itu, taraf hidup golongan istimewa ini dapat ditingkatkan dengan bantuan kewangan. Bantuan kewangan ini amat diperlukan oleh sebahagian daripada mereka untuk mendapatkan keperluan asas untuk keluarga, menyara perbelanjaan pendidikan anak-anak dan sebagainya. Selain bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat, orang ramai perlu bermurah hati dan ikhlas dalam memberi sumbangan kepada mereka. Hal ini demikian kerana tuhan telah menanugerahkan kita dengan kecergasan anggota serta kesihatan minda dan kita bertanggungjawab membantu individu-individu yang memerlukan bantuan kita.

Kesimpulannya, terdapat pelbagai uslub yang dapat kita usahakan untuk membantu Orang Kurang Upaya (OKU) tanpa mengira agama, bangsa dan budaya. Usaha kerajaan Malaysia untuk untuk duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan negara-negara atas angin tidak akan berjaya tanpa kerjasama menyeluruh daripada semua pihak, termasuklah golongan kurang berupaya. Justeru, bersama-samalah kita menghulurkan bantuan kepada individu-individu yang kurang bernasib baik agar nusa tercinta kita akan terus cemerlang, gemilang dan terbilang


LOH CHOOI SHAWN

5 sains

Sek. Men. Keb. Seri Indah

2010

16 comments:

  1. thx a lot..helped me with my essay =D

    ReplyDelete
  2. well..this help me a lot...thX!! ^O^ -nice blog-

    ReplyDelete
  3. thanx yea (,")

    ReplyDelete
  4. Wow. . such a briliant work. .Thanks alot. .it realy helps out. .<3

    ReplyDelete
  5. Thank you!By refering to your essay help me a lot in finishing the homework that my teacher just gave me.

    ReplyDelete
  6. thx aloooot dearie....
    u did a great job...
    itz realy helps out....
    :*

    ReplyDelete
  7. thankz a lot..really help in my assingment..(",)

    ReplyDelete
  8. thanks for making this. help me alot with my essay

    ReplyDelete
  9. such a great piece of work! thank you 4 this essay! it helped me a lot!

    ReplyDelete
  10. like this !<3

    ReplyDelete
  11. thnks...:)
    sarang hae

    ReplyDelete
  12. wow,powerful essay that make me study a lot of world and vocabulary.

    ReplyDelete
  13. add me on facebook Abner Juweng
    instagram: @ab.nerdjuweng
    twitter: abnerdjuweng
    and btw thanx for the answers

    ReplyDelete