Followers

Friday, June 25, 2010

Tentang Cinta.



CINTA memang indah. Orang yang pernah mengalaminya sahaja dapat merasakannya. Siapa yang tidak pernah bercinta, berkuranglah kebahagiaan dalam hidupnya di dunia ini. Cinta itu di hati dan kesannya terlalu ajaib. Ia boleh menukarkan seseorang yang sedang bercinta sekelip mata. Jika berpisah dari apa yang dicintainya ia akan menangis dan bersedih. Bila berjauhan terasa rindu. Bila dekat bertambah sayang... Ah, itulah cinta. Kalimatnya pendek tapi cara dan kesannya bak lautan yang tidak bertepi.

Soalnya, cinta yang bagaimana boleh bawa kebahagiaan? Ada cinta yang bawa derita. Ada cinta sementara, cinta abadi, cinta monyet dan cinta buta. Manusia tidak akan dapat lari dari cinta. Ia mesti sedia untuk dicintai dan mencintai. Oleh kerana cinta memang fitrah manusia maka Allah SWT telah mengatur cinta yang bagaimana mesti dimiliki oleh setiap manusia. Telah Allah tetapkan apa yang patut dicintai, bagaimana membelai cinta, ke mana berakhirnya cinta dan siapa yang patut dicintai.

Hati-hatilah meletakkan cinta kerana cinta menuntut pengorbanan. Oleh kerana itulah Rasulullah SAW pernah bersabda : "Manusia menjadi hamba kepada yang dicintainya." Kata orang, cinta itu buta. Memang cinta itu buta pada kesusahan, penderitaan dan kesakitan, demi mencapai apa yang dicintainya. Cinta kepada Allah, buta pada penderitaan jiwa. Bagi orang Mukmin WAJIB mencintai Allah lebih dari segala-galanya.

Sejauh manakah seseorang dapat mencintai Allah? Hassan Al Basri berkata: "Sejauh mana seseorang kenal Allah, sejauh itulah cintanya kepada Allah." Kenal Allah ertinya merasakan keindahan-NYA, kebesaran-NYA, keampunan-NYA, kegagahan-NYA, kasih sayang-NYA. Apalah ertinya wajah kekasih yang indah, kalau kita telah merasakan keindahan Allah. Itulah hakikat cinta Allah, yang sentiasa menyala dalam hati hamba yang mengenalnya.

Ketika Abu Hurairah hampir menemui ajalnya, mulutnya mengukir senyum, dengan wajahnya berseri-seri. Bila ditanya orang kenapa? Ia menjawab: "Bukankah kematian akan menemukan aku dengan Allah dan Rasulullah yang paling aku cintai?." Inilah anehnya sifat hamba Allah, mati bererti bertemu bukan berpisah. Bertemu dengan yang dicintai selama hidupnya di dunia...


"Ya Allah, kurniakanlah kepada ku dan anak-anaku cinta terhadap-Mu dan cinta terhadap mereka yang mencintai-Mu, dan apa saja yang membawa kami hampir kepada cinta-Mu, dan jadikanlah cinta-Mu itu lebih berharga kepada kami dari air sejuk kepada orang yang dahaga. Amin"


No comments:

Post a Comment