Followers

Friday, June 11, 2010

GEJALA PEMBUANGAN BAYI DI MALAYSIA

TEMPAT KEDUA PERTANDINGAN MENULIS ANJURAN PANITIA BAHASA MELAYU SMKSI

GEJALA PEMBUANGAN BAYI DI MALAYSIA

Saban hari, terdapat pelbagai berita yang terpapar di dada-dada akhbar harian tentang jenayah yang tidak asing lagi seperti gejala pembuangan bayi. Kadar pembuangan bayi yang tidak berdosa itu kian meningkat. Baru-baru ini, kita telah dikejutkan dengan berita yang amat memilukan hati di setiap media massa dan media elektronik mengenai penemuan seorang mayat bayi dijumpai di dalam tin biskut dan berita mengenai bayi yang digonggong oleh seekor anjing jalanan. Persoalannya, di manakah letaknya sikap bertanggungjawb dan belas kasihan si ibu yang berani-berani membuang bayinya begitu sahaja? Mereka yang tidak mahu bertanggungjawab seharusnya berfikir mengikut akal bukan bertindak mengikut hati dan nafsu serakah. Bak kata pepatah, ikut hati mati, ikut rasa binasa. Jadi, kita sebagai insan yang berguna mesti menjauhkan diri daripada terjebak dalam melakukan jenayah tersebut.

Masyarakat sarwajagat akan acap kali menunding jari kepada remaja-remaja yang sedang merentasi zaman permodenan. Hal ini demikian kerana, kita dapat melihat anak-anak muda tidak kira lelaki mahupun perempuan mengamalkan pergaulan bebas. Gejala yang tidak sihat ini secara tidak langsung menjadi faktor pembuangan bayi yang semakin meningkat. Remaja yang sering melepak dan membuang masa di pusat- pusat beli belah dianggap sebagai sampah masyarakat. Fungsi minda remaja yang cetek, malah keinginan malakukan perzinaan yang mendalam merupakan salah satu sebab perzinaan secara sesuka hati berlaku. Remaja kurang asas pendidikan agama yang kukuh dan hilang rasa bertanggungjawab terhadap bayi tersebut lalu mengorbankan nyawa bayi yang tidak berdosa itu. Jadi, dalam konteks ini, remaja harus beringat sebelum kena, jimat sebelum habis dalam bersosial sesame masyarakat.

Selain itu, punca pembuangan bayi ialah ledakan kemajuan teknologi atau media elektronik yang semakin meluas dan canggih memberi pendedahan unsure seks dan bahan yang tidak berfaedah kepada remaja. Di samping itu, terdapat tayangan filem yang berunsurkan seks rangsangan minda, VCD, gambar- gambar porno di dalam internet menjadi sebab yang turut mendorong terjebak ke dalam lembah perzinaan. Sebenarnya, apa-apa yang berlaku berpunca daripada diri remaja itu sendiri sama ada mereka ingin memilih jalan yang betul atau tidak. Segala keputusan terletak di tangan mereka sendiri. Hanya mereka sahaja mampu mengubah pendirian pilihan dalam hidup mereka. Kata orang, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

Seterusnya, didikan agama daripada ibu bapa bekurang atau terlebih merupakan faktor pembuangan bayi. Namun begitu, wajarkah kedua-dua ibu bapa kita dipersalahkan? Sudah tentu kita sama sekali perlu bepandangan terbuka dalam hal- hal pembuangan bayi. Ini bermakna, ibu bapa tidak patut dipersalahkan kerana mereka telah berhempas pulas memberi didikan yang sempurna, tetapi anak- anak berubah persepsi setelah membawa haluan sendiri. Anak- anak bersikap seperti membujur lalu melintang patah dengan bertindak liar tanpa pengawasan ibu bapa. Terutamanya, anak- anak yang belajar di IPT-IPT berasa diri mereka bebas dan boleh melakukan apa-apa sahaja. Oleh itu, janganlah kita gemar menunding jari terhadap orang lain yang mesalahnya berpunca daripada diri kita sendiri.

Bagi mengatasi gejala pembuangan bayi di negara kita, modus operandi yang berkesan hendaklah diambil oleh semua pihak. Salah satu cara mengatasi pembuangan bayi ialah pihak kerajaan berperanan menguatkuasakan undang-undang mengenai kes pembuangan bayi dengan mengenakan hukuman dan denda yang setimpal.Misalnya, pihak polis harus mengingatkan mana-mana pasangan yang membuang bayi akan disiasat di bawah seksyen 302 kanun keseksaan kerana membunuh. Sebagaimana yang kita ketahui, membunuh ialah sesuatu kesalahan besar yang dianggap jenayah apabila melakukannya. Dengan ini,pasangan remaja yang berkeinginan membuang anak akan berasa takut dan gentar sekaligus pembuangan bayi boleh berkurangan.



Alpukah lain yang boleh dilakukan untuk mengatasi gejala tersebut ialah peranan ibu bapa memastikan anak-anak di bawah penjagaan yang baik. Ibu bapa seharusnya mengawasipergerakan anak-anak ketika berada di luar rumah dan dengan siapa mereka berkawan. Justeru, pergaulan bebas dalam kalangan remaja dapat membendung masalah pembuangan bayi. Sehubungan dengan itu, ibu bapa tidak harus bersikap bagai enau dalam belukar,melepaskan pucuk masing-masing dalam mengejar kemewahan harta malah mereka perlu lebih prihatinakan keadaan anak-anak. Jadi, ibu bapa memainkan peranan penting dalam mengatasi gejala pembuangan bayi yang berpunca daripada anak-anak sendiri jika tidak diawasi dengan baik.

Intihanya, gejala pembuangan bayi yang semakin serius tiada penghujung sekiranya tidak ada kesedaran dalam kalangan masyarakat sarwajagat untuk megubah sikap. Langkah- langkah yang diambil seharusnya menjadi anjakan paradigma dalam kehidupan seperti kata pepatah sediakan paying sebelum hujan agar tidak berlakunya perbuatan terkutuk itu. Gejala tersebut merupakan satu kesalahan yang amat kejam daripada haiwan. Sedangkan haiwan pun tidak berlaku kejam terhadap anaknya, malah haiwan itu lebih menyayangi anaknya. Anak itu suatu anugerah daripada Tuhan. Oleh itu, kita mestilah menghargainya dengan baik dan penuh kasih sayang.


Nur Amalina bt Khairul Azam
5 sains
Sek. Men. Keb Seri Indah
2010



2 comments: