Followers

Wednesday, June 16, 2010

Kebaikan Program Pertukaran Pelajar Antara Negara


Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara. Generasi muda adalah aset terbesar bagi sebuah negara era globalisasi yang semakin progresif ke arah pembangunan. Wawasan 2020 merupakan mauduk utama Malaysia sebagai negara yang maju. Untuk mencapai matlamat tersebut, generasi muda perlu disiapkan di bahagian hadapan bagi memperjuangkan anjakan paradigma yang semakin berkembang.Negara-negara di dunia telah melaksanakan banyak program pertukaran pelajar antarabangsa. Di Malaysia pula, pelajar-pelajar cemerlang telah dihantar untuk belajar di luar negara dan mengambil contoh yang baik untuk dioperasikan di Malaysia.

Program Pertukaran Pelajar ini mempunyai banyak faedah yang boleh didapati sama ada Malaysia atau negara lain yang terlibat.Para pelajar dapat bertukar pengalaman dan idea-idea baru untuk kebaikan negara mereka. Ideologi yang bebas dari negara-negara Barat mampu mendidik genersi muda untuk memerdekakan mindanya dan berfikir lebih luas untuk berbicara dan mengungkapkan pendapat. Pelajar akan lebih berinisiatif dan peka terhadap isu-isu di sekelilingnya.Teknologi yang berkembang di luar negara dapat di bawa ke Malaysia oleh sumber-sumber manusia yang terpelajar.

Program ini juga mengajari generasi muda untuk pandai berfikir dan lebih dinamik dalam menyesuaiakn diri. Budaya hedonistik di negara-negara Barat yang kerap menjadi tujuan utama destinasi untuk Program Pertukaran Pelajar dapat meracuni minda pelajar pelajar untuk ikut terjerumus dalam gaya hidup bebas yang bertentangan dengan ukhuwah islam. Hal ini akan meranapkan maruah dan identiti bangsa sebagai negara yang bermoral dan bertatasusila tinggi.Pelajar pula akan seperti kacang lupa akan kulitnya jika mereka tidak mempunyai semangat nasionalisme. Mereka akan terkena oleh keseronokan hidup di negeri orang dan melupakan negaranya sendiri. Ini merupakan salah satu bentuk imperialisme Barat untuk menjejaskan apresiasi generasi muda negara-negara di Asia.

Selain itu, pelajar Malaysia yang belajar di luar negara dapat mempromosikan pelbagai budaya di Malaysia. Masyarakat dari negara yang terlibat akan merasa tertarik untuk mengenali budaya di negara kita. Budaya dan adat adalah salah satu kelebihan negara ini. Negara-negara mempunyai kemajuan teknologi tanpa limitasi tetapi mereka tidak mempunyai budaya seperti tarian khas atau makanan khas negaranya yang menunujukkan identiti bangsa. Mereka tidak mempunyai adat yang dapat mengawal kehidupan kita.Sebab itulah, mereka akan tertarik untuk menyelami budaya Malaysia dan dapat menigkatkan aset negara melalui industri pelancongan.


Pelajar cemerlang yang memiliki pegangan agama Islam yang baik juga dapat membuktikan bahawa Islam adalah agama yang bertamadun dan mulia.

Pelajar dari malaysia dapat belajar sekaligus berdakwah di negara Barat tempat pertukaran pelajarnya.Hal ini akan membuktikan kepada negara-necara Barat yang memandang rendah terhadap Islam bahawa umat Islam ialah insan yang baik dan terpelajar. Pengeboman dan segala bentuk terorisme oleh orang Islam telah menjadi suatu penyataan yang retoris bagi pihak negara Barat. Oleh sebab itulah, pelajar Malaysia yang mengikuti Program Pertukaran Pelajar. Dapat mengharumkan kembali nama Islam kerana jati diri pelajar yang baik akan merefleksikan agama, bangsa dan negaranya.

Kepentingan lain daripada program ini adalah menciptakan insan muda yang terpelajar dalam bidang teknologi. Selain itu, aspek kepandaian ini juga meliputi aspirasi generasi muda yang tidak pupus,rasa cinta akan tanah air dan kemampuan untuk percaya diri dan tidak mudah diperalat.Program Pertukaran Pelajar mampu menciptakan insan muda yang sempurna dalam segala bidang untuk memenuhi azam negara.

Sebuah negara akan merasa bangga dengan pencapaian belia saat ini. Individu yang pernah merasakan hidup di negara orang akan lebih dewasa dan mandiri dalam mengharungi cabaran hidup. Pelajar yang kembali ke negaranya setelah mengikuti programe pertukaran pelajar adalah modal baru bagi negara untuk mencapai matlamat kemajuannya. Seperti kata peribahasa, hujan emas di negeri orang,hujan batu di negeri sendiri, baik juga negeri sendiri.Setiap pelajar itu akan kembali ke negaranya dan memperjuangkan nasib negara ke arah yang lebih baik. Kita patut berbangga kepada pelajar-pelajar cemerlang tersebut.


KEYSHIA NUR YAZID

5 sains

Sek. Men. Keb. Seri Indah

2010

20 comments:

  1. yeah !! got idea for spm !! masyeh !!!

    ReplyDelete
  2. Thanks for the great essay! Mmg bagus utk spm esok ni, thanks again!

    ReplyDelete
  3. karangt yg mmberi inspirasi..great! thanks a lot!

    ReplyDelete
  4. Thank you so much...... Isi yang bagus untuk saya masuk peperiksaan....

    ReplyDelete
  5. hebat bahasa yang digunakan..cara idea diolah mmg superb! tahniah...

    ReplyDelete
  6. Thanks lad,I hope this essay is gonna helping me for SPM 2014

    ReplyDelete
  7. Swinggg!!! Yehet!!! Thnx!!! So thankful for your amazing talent of doing this essay!!!

    ReplyDelete
  8. Saya bagi 5 bintang :D

    ReplyDelete
  9. I love it
    The words used are so amazing and inspiring

    ReplyDelete
  10. perenggan 4 macam nak imply negara lain tak ada budaya langsung...
    ada jugak mesej Malaysia tiada teknologi yang mampu

    ReplyDelete
  11. Karangan moral Hahaha!!!

    ReplyDelete