Followers

Sunday, April 25, 2010

Old Father, Son and Sparrow.

Salam sejahtera,

Minggu ini cekgu nak murid-murid cikgu menghayati nilai kasih Sayang Terhadap Keluarga, khususnya ibu bapa.

Semoga paparan video-video ini memberi sedikit rasa....




"it is already an opposite feeling to begin with. When we r youngh our parents already want to play with us but we rather sit with our friends or spouses thento sit with our parents. We feel it a burden to make them feel better by doing little things. When they don't deemand much but a few moments of love and care from us."


"Touching.... a reminder for us to be tolerant of the aged, because someday, that situation could be reversed. Excellent".

14 comments:

  1. Saya rasa cerita ini memang menyentuh hati saya. Ibu bapa memberitahu apoa yang kita ingin tahu walaupun kita menanya soalan itu banyak kali. Kita juga patut berbuat demikian apabila ibu bapa menanya soalan itu banyak kali.

    ReplyDelete
  2. Semasa kita kecil,walaupun kita tanya soalan yang sama beberapa kali ibubapa tetap akan memberitahu kami.Apabila ibubapa kami sudah tua,kita juga patut memberitaha mereka walaupun mereka telah tanya banyak kali.

    ReplyDelete
  3. Kita patut menjawab semua soalan yang di tanya oleh ibubapa kita walaupun soalan itu ditanya banyak kali.Semasa kita kecil,ibubapa menjawab semua soalan yang kita tanya tanpa berasa marah.Oleh itu,kita mesti tidak berasa marah apabila soalan yang sama di tanya oleh ibubapa kita banyak kali.

    ReplyDelete
  4. Apabila ibubapa tanya soalan yang sama beberapa kali, kami mesti menjawab dengan bersopan-santun. Kerana ibubapa mengajar kami mesti menjawab soalan apabila orang lain bertanya soalan.

    ReplyDelete
  5. Semasa kita kecil, walaupun kita tanya soalan yang sama banyak kali tetapi ibubapa tetap menjawab semua soaln tanpa berasa marah.Oleh itu, kita hendaklah memberi kesabaran kepada ibubapa kita tanpa berasa marah.

    ReplyDelete
  6. (Saya pernah lihat video ini di tv)
    Pengajaran dalam video ini adalah kita perlu bersikap bersabar semasa membuat sesuatu kerja atau bercakap dengan orang kerana kesabaran itu ialah iman dalam setiap agama.
    Thava.AJ

    ReplyDelete
  7. Pengajaran dalam video ini ialah kita perlu sabar semasa bercakap dengan orang yang kita menghormati!

    ReplyDelete
  8. Pengajaran yang dalam video ini adalah kita mesti bersabar semasa bercakap dengan orang yang dihormati dan tidak boleh menggunakan suara yang kuat dengan ibu bapa kita!!

    ReplyDelete
  9. Kita harus memberi kesabaran dan kasih sayang yang sepenuhnya terhadap ahli keluarga terutamanya ibu bapa kita. Semasa kita kecil, ibu bapa mengajar kita dengan penuh kesabaran dan kasih sayang. Oleh itu, kita harus menghormati ibu bapa apabila mereka sudah tua, walaupun tindak balas dan pergerakan mereka menjadi semakin perlahan disebabkan oleh umur yang semakin meningkat.

    ReplyDelete
  10. Kita mesti mengamalkan nilai kasih sayang kepada keluarga dan hormat dan taat kepada anggota keluarga, khususnya kepada ibu bapa kita seperti dalam klip video ini.

    ReplyDelete
  11. Kesimpulannya,kita mesti menhargai jasa ibu kerana ibu membesarkan kita sejak kecil lagi.Oleh itu,apabila kita sudah besar kita mesti balik ke rumah untuk ziarahi ibu walaupun kita sangat sibuk.

    ReplyDelete
  12. OMG!!Macam mana kita boleh bercakap dengan ibubapa dengan suara yang kuat!!!Kita mesti menjawab soalan yang ditanya oleh ibubapa walaupun mereka tanya banyak kali.Saya berasa sangat kasihan akan bapa di dalam video itu.Belakangan ini,banyak anak tidak peduli ibubapa mereka macam mereka tidak ada kemanusiaan!!

    ReplyDelete
  13. Bapa kita jawab apa-apa sahaja kita ingin tahu walaupun kita tanya soalan yang sama banyak kali.Kita juga nak jawab soalan dengan sabar seperti bapa.

    ReplyDelete