Followers

Thursday, October 28, 2010

CINTA ALLAH ITU FITRAH HATI



Bukankah setiap hati inginkan kasih sayang, keadilan, kekayaan, keindahan dan lain-lain sifat mulia, baik dan sempurna dalam hidup ini?

Ya, tiadak seorang manusiapun yang tidak inginkan kebaikan, kemuliaan dan kesempurnaan. Ketika dilanda kemiskinan, manusia inginkan kekayaan. Ketika dipinggirkan, kita inginkan kasih sayang. Ketika dizalimi, kita inginkan keadilan. Sedarkah kita ketika kita menginginkan semua itu, kita sebenarnya mencintai Allah?

            Mengapa? Hal ini kerana Allah sahaja yang memiliki segala-galanya yang kita inginkan itu. Bukankah Allah itu al-Ghani, memiliki kekayaan yang diingini oleh orang miskin? Allah itu Al-Rahman, yang mempunyai kasih sayang yang diidamkan oleh mereka yang  terpinggir. Allah itu al-Adl yang mampu memberi keadilan yang didambakan oleh orang yang tertindas.

            Allahu Akbar, Subhanallah. Jiwa tersentuh dengan kebesaran Allah. Semua sifat itu Dia yang punya. Manusia hanya menzahirkan segala sifatnya. Sehingga kita alpa menilai sifat-sifat itu datangnya daripada Allah bukan daripada kita. Maka, jika kita mencintai dan dicintai Allah, kita akan memperoleh segala-galanya. Masya-Allah!

Waallahualam.

No comments:

Post a Comment