Followers

Tuesday, January 5, 2010

Kuala Kangsar Bandar DiRaja Perak










Di hadapan Galeri Sultan Azlan Shah







Dalam perjalanan kami pulang dari Taiping ke Kuala Lumpur kami telah bermalam di Kuala Kangsar Bandar DiRaja. Bandar ini tidaklah
sesibuk Kuala lumpur namun sangat menarik untuk dilawati. Penghuninya amat mesra dan ramah menyambut kami...
Jambatan yang merentangi Sungai Perak.. berada di belakang hotel kami
Sesampainya kami di bandar ini kami terus 'check in' di Sungai Perak Resort. Kedudukannya betul-betul di tepi Sungai Perak. Di Kuala kangsar resort dikenali juga dengan nama Hotel Safari...
Hotel Safari atau Sungai Perak Resort

Pemandangannya sangat indah sangat sesuai untuk beristirahat . Pada petangnya, (24 Dis )setelah solat jamak takhir kami pergi ke Kampung Sayong untuk melihat labu Sayong dibuat.... Pengalaman yang menakjubkan!... inilah pertama kali kami menyaksikannya.
Gadis manis dan Labu Sayongnya....
di Kampung Sayong
Nampak mudah tapi amat unik. Kesempatan bermalam di Kuala Kangsar kami manfaatkan sepenuhnya. Masjid Ubudiah sungguh tenang berada di dalamnya.

Kami telah solat Maghrib dan Isyak di Masjid yang sangat Indah iaitu Masjid Ubudiah.... Berada di dalam masjid ini membuatkan anda ingin berada lama di dalamnya.... Tak dapat kami gambarkan perasaan kami. Pada awalnya "umi ingatkan umi sahaja yang berasa begitu. Tetapi bila umi suarankan perasaan umi pada anak-anak rupanya merekapun begitu"... kami telah berada lama di masjid ini. Umi dan abah bertekad untuk datang lagi pada awal pagi esok. untuk solad subuh .Alhamdulillah hasrat itu terlaksana, kami sempat berkiamullail... Alhamdulillah sungguh aman dan damai. Itilah pengalaman yang sangat menyeronokan dan paling tidak kami sangka-sangka dan rancang.
Pintu masuk Utama Istana... Kuala Kangsar
Tidak sah rasanya kalau ke Kuala Kangsar tetapi tidak menjejakkan kaki ke Geleri DiRaja Sultan Azlan Shah... banyak ilmu yang kami kutip di sana. Sakinah yang sangat minat sejarah membantu kami lebih memahami sejarah Baginda!
Aik?.... kat mana pulak ni?... British bawa dari London!
Pengembaraan kami akan bersambung di Kolam Air Panas di Sungai Klau.... nantikan!
Indahnya bumi ciptaan Allah ini!...
Wassalam....

2 comments:

  1. Bestnyer berjaulah bersama usrah :)
    Semoga sentiasa dalam rahmat Allah. Amin..

    ReplyDelete