Followers

Monday, October 25, 2010

Karangan SPM: Usaha-usaha mengalakkan Penggunaan Pengangkutan Awam

komuter
pengangkutan bas










feri



Belakangan ini isu kesesakan lalu lintas khususnya di kawasan bandar semakin giat diperkatakan di media-media massa. Bagi membendung masalah ini, kerajaan telah menggalakkan masyarakat menggunakan pengangkutan awam. Walau bagaimanapun saranan kerajaan tersebut disambut hambar oleh masyarakat, sebaliknya orang ramai masih memilih untuk menggunakan pengangkutan sendiri. Sebenarnya terdapat beberapa wasilah untuk menggalakkan orang ramai menggunakan pengangkutan awam seperti bas, komuter dan teksi.

Kerajaan perlu menyediakan peruntukan khas bagi membaikpulih kemudahan pengankutan awam. Keadaan yang kurang kondusif seperti kerusi yang rosak, alat pendingin hawa yang tidak berfungsi dan keadaan pengangkutan yang kotor telah menyebabkan pengguna berasa tidak selesa. Keadaan sebegini lazimnya dapat kita lihat pada pengangkutan awam seperti bas, dan feri. Dengan adanya perutukan untuk menambahbaik dan membaiki keadaan sedia ada akan meningkatkan lagi tahap keselesaan  pengangkutan awam dan seterusnya menggalakkan masyarakat untuk menggunakan kemudahaan awam tanpa ragu-ragu.

Selain itu pihak pengusaha sesebuah pengangkutan awam perlulah menyediakan perkhidmatan yang lebih pantas dan efesyen. Kebanyakan pengangkutan awam tidak menepati jadual perjalanan yang dijadualkan. Hal ini telah menimbulkan kesulitan kepada pengguna. Pada era globalisasi ini, masa telah menjadi sangat berharga dan seharusnya tidak dibazirkan dengan perkara-perkara yang sebegini. Dengan perkhidmatan yang pantas dan efisyen pengguna dapat  merangka jadual perjalanan  mereka dengan lebih baik dan teratur.

Di samping itu pihak kerajaan perlulah mempergiatkan kempen-kempen kesedaran di seluruh negeri. Rakyat perlu diberi kesedaran mengenai kepentingan penggunaan pengangkutan awam seperti kempen menaiki keretapi ke pusat-pusat bandar dan kempen teksi cemerlang. Melalui kempen-kempen sebegini masyarakaat akan menjadi lebih prihatin dan tertarik untuk menggunakan pengangkutan awam. Kerajaan juga boleh mengadakan promosi-promosi bagi menarik masyarakat menggunakan kemudahan pengangkutan awam.

Kesimpulannya, tedapat pelbagai langkah yang dapat diambil untuk menggalakkan penggunaan kemudahan awam. Seperti kata pepatah, hendak seribu daya tak hendak seribu dalih. Walau bagaimanapun bertepuk sebelah tangan pasti tidak berbunyi. Masyarakat perlulah bekerjasama dengan pihak kerajaan bagi menjayakan matlamat ini.

Oleh,
Nur Sakinah bt Muhammad Faizal (501)
Kolej Islam Sultan Alam Shah,
Kelang.

6 comments:

  1. mohon kongsi untuk anak - anak pelajar.terima kasih

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. excellent use of proverbs and sentences, mohon copy saya tak seberapa fluent in Malay language... even though I'm Malay myself..

    ReplyDelete