Followers

Tuesday, July 20, 2010

Mengapa Aku Dilahirkan Begini?

Suatu kisah benar.....

Suatu petang ada seorang pelajar perempuan datang berjumpa saya tanpa temu janji terlebih dahulu. Pakaiannya amat sopan, bertudung bulat, dan wajahnya putih bersih. Dia bertanya berbagai-bagai persoalan agama. Saya menjawab sekadar yang saya tahu.

Dia bertanya: Apakah hukum anak zina? Saya katakan anak zina tidak bersalah apa-apa. Yang bersalah ialah ibu bapanya.

Dia bertanya lagi; Apakah hubungan anak zina dengan bapanya? Saya menyatakan bahawa Islam tidak mengiktiraf hubungan anak zina dengan bapanya. Bahkan bapa itu boleh berkahwin dengan anak zinanya.

Tiba-tiba remaja itu tunduk dan menangis semahu-mahunya. Sesiapa yang melihat pasti akan menangis bersama-samanya. Dengan sedikit kekuatan yang ada dia mengangkat kepalanya. ”Saya ialah anak zina!!...”.

Saya cuba tenangkan perasaannya. ”Adakah kamu pasti?”

Dia menjawab, “Ya. Saya terdengar dari sebelah bilik di rumah saya. Mak cik bertengkar dengan mak dan ayah pada malam itu. Dalam keadaan marah dan tegang nak cik menjerit, kamu jangan nak tunjuk baik, warak.... Kak Long (dirinya) ialah anak zina....

Apabila saya mendengar kalimah itu, saya rasakan dunia ini gelap gelita. Saya menangis semahu-mahunya.Mengapa mak dan ayah lakukan begitu? Alhamdulillah Allah masih sayangkan saya. Saya masih hidup. Sudah kering air mata. Saya tidak boleh mengubah sejarah yang telah berlaku. Ayah dan ibu yang saya kenali ialah orang yang baik. Tidak pernah mengabaikan solat dan puasa, bahkan mereka amat penyayang, ambilberat pendidikan agama anak-anak. Saya tidak percaya dahulu mereka pernah terlanjur. Inilah yang terpaksa saya tanggung sepanjang hayat saya. Saya ialah anak zina!”

Dia menangis dan terus menangis. Air mata belum dapat mengambarkan luka sebenar hatinya....

Wahai anak-anakku....

Ambillah iktibar. Janganlah menjadi ibu atau bapa kepada anak-anak zina. Kasihanilah zuriat kita. Janganlah anak kita yang tidak berdosa menanggung keaiban ibu bapa mereka. Mereka tidak mahu dilahirkan sebagai anak zina. Oleh itu JANGAN HAMPIRI ZINA!


No comments:

Post a Comment