Followers

Friday, August 6, 2010

Usah Dibenci Pelaku Maksiat

Bila membaca hadith di atas rasa gerun dalam diri.... cepat-cepat diri ini beristighfar. Membayangkan siapalah kita untuk menilai perlakuan orang....

Moralnya...
Kita tetap harus merendah diri meskipun pada saat sedang berhadapan dengan pelaku dosa besar. Kita tidak boleh merasa lebih baik daripadanya, apalagi menghinanya sebab kita tidak tahu akhir kehidupan kita dan akhir kehidupannya. Tidak mustahil orang itu akan bertaubat sebelum matinya lalu mendapat husn-khatimah (kesudahan yang baik). Dan tidak mustahil kita akan berubah sebelum mati lalu terjerumus dalam dosa yang dilalukannya itu. Nauzubillah.

Sebenarnya rasa diri lebih baik daripada orang lain ialah penyakit yang sangat berbahaya. Sifat ini akan menutup hati dan telinga kita daripada menerima nasihat dan kata-kata yang berguna untuk kebaikan kita di dunia dan akhirat.

Al-Hafiz Ibn Hajar menceritakan dalam Fath al-Bari 11/401 bahawa Hafs bin Humaid bertanya kepada Ibn al-Mubarak;

"aku melihat seseorang mebunuh orang lain. Bolehkah aku berasa di dalam hatiku bahawa diriku lebih baik daripada dirinya?"

Ibn al-Mubarak berkata: "Perasaan ini lebih berat daripada dosa orang itu."

Astagfirullah hal'azim... Ya Allah. ampunilah dosa-dosaku dan ahli keluargaku , jauhilah kami daripada perasaan riak, angkuh dan meninggi diri serta merasakan diri ini lebih baik daripada orang lain"

Wallahu a'alam.


No comments:

Post a Comment